Fråga
09.04.2020
Hej!
Jag har inte mått så bra de senaste veckorna. Jag har haft en konstig känsla, som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva. Jag har känt mig väldigt förvirrad och mitt hjärta känns typ helt krossat fastän det inte har hänt något som borde få mig att känna så. Det känns också typ som att jag har tappat bort mig själv, att jag inte längre vet vem jag är eller vad jag vill.
Är detta något som jag borde söka hjälp för? Eller finns det något jag själv kan göra? Vet inte

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.04.2020
Hej!
Det är helt normalt att ibland ha en period när man känner sig nere, när det inte känns helt okej. Du kunde fundera över hur din vardag ser ut, har den ändrats på nåt sätt? Är det något som du tycker om att göra som har fallit bort i din vardag? Och vad tycker du om att göra och vad får dig att må bra?
Det du kan göra är att varje dag göra något som får dig att må bra. I just denna tid är det svårt att göra precis vad som helst, just med tanke på corona, och allas vardag har på ett eller annat sätt förändrats.
Hur sover du? Hur är det med matvanorna? Rör du på dig? Dessa saker har en enormt viktigt del i vårt mående både psykiska och fysiska måendet.
Självklart ska du berätta för någon som du litar på om hur du mår, kanske någon har idéer på vad du kunde göra eller så kanske någon befinner sig i precis samma situation. Känner du att inget förändras ska du absolut söka hjälp hos t.ex. kurator. Du kan även chatta med en psykolog på Ärligt talat chatten
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida