Frågor
16.07.2019
jag har en fråga, Jag undrar hur är det meningen att adhd medicin ska hjälpa mig? Är det bara så att det blir tystare i huvudet? alltså på tankarna?
Min andra fråga handlar om sötsug o jag undrar hur mycket socker är viktig att äta? Kan man bara sluta äta det helt o hållet? äter ändå tex vitt bröd, pizza, burgare o frukt även proteinbarer pga jag har en ätstörning jag försöker dölja nu under sommaren när alla har koll på mig. Jag ligger på undervikt så mina föräldrar lixom testar mig med ohälsosam mat ibland. Jag klarar att hantera ångesten men blir hungrigare nu än förr o oftare sugen på något sött som jag egentligen inte ätit på några månader. Jag har koll på vikten o äter inte mycket men mycket mer än vad jag är van vid men det har inte gjort så jag ökat mer än 1kg som hela tiden går upp o ner från dag till dag beroende på dagen men ja jag undrar typ hur mycket socker är ok att äta för en person. Vill inte äta för mycket som jag känner att jag gör ibland. Idag åt jag 10 st tabletter druvsocker som innehåller 2.7g socker per tablett o 9 kcal per tablett. Mådde illa men det va meningen så jag inte behövde känna mig sugen på andra saker som innehåller mycket mer kalorier. Ätit oxå en liten banan och vitt bröd som macka till frukost.
Jag vet inte vad som är normalt. .
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
24.07.2019
Hej,
Om du har fått diagnosen ADHD kan ADHD-medicin hjälpa. ADHD medicin kan bidra till att förbättra uppmärksamhet (att behålla uppmärksamheten), koncentrationsförmåga och att minska impulsivt beteende.
Sötsug är något alla människor känner någon gång. Vissa har mer och oftare sötsug än andra. Vitt socker kan jag inte påstå är bra i stora mängder, nu menar jag godis och kakor t.ex.  Men allt socker är inte farligt. Och i små mängder är inte vitt socker inte farligt heller. Det är fullständigt okej att äta godis ibland och ta en kaka då och då. Snarare att hitta en balans i sitt sockerintag än att förbjuda sig helt!
Vad bra att du äter pizza och burgare, och kom ihåg att också tillåta dig äta det, bestraffa dig inte efteråt med att äta mindre av något annat. Att din kropp reagerar med ett sockersug kan betyda att du får för lite mat och näring i dig, och att du ofta har ett lågt blodsocker. Om du äter regelbundet, 5 gånger/dag, håller du blodsockret på en stabil nivå och du kommer sluta känna sockersug, kanske helt. Då får kroppen den näring den behöver för att dina organ ska orka fungera i kroppen.
Jag får en känsla av att mycket av din tid och din vardag handlar om mat och vikt. Jag vill med kärlek rekommendera att du pratar med någon, kanske inte en förälder om du är rädd, men med någon vän eller annan vuxen så du inte känner dig ensam med din ångest och att du får hjälp att hantera känslor och ångesten på annat sätt. Har ni en kurator på skolan, rekommenderar jag att du pratar med denna, kuratorn och skolhälsovårdaren har tystnadsplikt.
Ta hand om dig, och var snäll mot dig själv!
Kram!
Malin Wiik-Norrman