Framsteg mellan mig och en kvinna
01.03.2021
Hej igen Kix :)
Jag hade ställt en fråga här på vad jag kunde skicka till henne via dm, men det tog ju en stund för er att svara, så jag bestämde mig före du hade ens svarat att skicka något till henne.
Allting började för lite mer än en vecka sen, då vi hade träning, och just den träningen så gav hon mig väldigt mycket uppmärksamhet, gjorde ögonkontakt med mig, smilade och lekfullt knuffade mig. Jag bestämde då den veckas helg att jag borde skicka henne något så att hon vet att jag är kanske intresserad och så.
Så jag skickade henne något sportrelaterat och frågade henne en fråga om det. Hon svarade mig cirka 3-4 timmar senare, vilket är helt acceptabelt, eftersom alla har ett liv och har annat för sig än att vara på telefonen. Jag svarar tillbaka efter cirka 2 timmar, men sen så hör jag inte från henne hela resten av dagen, fastän hon är aktiv på appen så svarar hon inte mig, och hon läser det inte heller. Hon svarar mig då typ kanske 15 timmar senare, och så svarar jag henne tillbaka efter kanske 5 timmar, men så igen så svarar hon inte mig på en dag (24h), fastän hon är online och så, och det är då första meddelandet som hon använder en wink emoji. så svarar jag på hennes meddelande efter några timmar, och hon svarar nästan direkt tillbaka, och så svarar jag också nästan direkt tillbaka, men så svara hon först igen nästan 24 timmar senare, men skickar då två meddelanden och använder igen en wink emoji. Jag bestämmer mig då för att svara lite mer än 12 timmar senare, eftersom jag då var ganska leijd att hon tog så länge att svara (lol). Samma dag så har vi träning, och det är då det blir konstigt mellan oss. Det blir väldigt awkward mellan oss, myyyycket mera än det brukar vara. Hon gör inte ögonkontakt med mig, försöker vara lite längre ifrån mig, men när vi går förbi varandra kommer hon väldigt nära mig, men säger eller gör ingenting. Efter träningen svarar hon mig, och jag bestämmer att jag inte orkar vänta en hel dag på att svara så jag svarar lite före det gått en timme, och hon svara mig nästan direkt, vilket jag också gör. Sen tar konversationen typ slut, så jag bestämmer mig för att säga någonting roligt som hände på träningen bara för att få konversationen att fortsätta. Hon svara mig då följande dag, och vi skriver kanske två meddelanden påvar, och då jag skickat mitt meddelande så läser hon den direkt, jag hinner liksom inte ens fara bort från chatten. Jag väntar då på att få svar, men hon svara inte mig, vilket hon annars brukar göra, och vi var då också mitt i en konversation. Dagen efter så har vi träning, och hon har fortfarande inte svarat mig fastän hon läst meddelandet, så jag bestämmer mig den träningen för att backa undan och se vad hon gör och så, och börja betee mig som hon gör, alltså ingen ögonkontakt, och hålla mig lite längre bort. Nån timme efter träningen så skickar hon bara en emoji till mig och jag svarar nästan direkt, med nån kort sak, och så skickar hon igen, och så svara jag bara med nått kort, vilket hon bara läser.
Kolla hemliga rutan.
viktigaste frågan är kanske, varför tror du att hon beteer sig så här?
Varför tog det så länge för henne att svara mig när vi först började skicka, varför var det så awkward när vi först träffades efter att vi började skicka, varför efter att vi träffades svarade hon mig nästan direkt osv. Betyder det nått när hon använder wink smileyn? är det att hon kollar på mig mycket och att vi får ögonkontakt osv något bra? och varför tror ni att hon skickade då när vi varit borta från varandra en stund och varför skickade hon till mig när vi satt mittemot varandra istället för att bara prata?
vad borde jag göra nu? osäker tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.03.2021
Tjena! :)
Tack för uppdateringen, vad kul att höra att saker gått framåt! Vad modig du var som vågade vara den som skickar först, helt super! Och det låter i mina öron som att ni kom varandra närmare under ”dagarna” (jag kommer kalla allt som stod i hemliga rutan bara för ”dagarna” för att hålla dig så anonym som möjligt).
Först angående tempot hon svarat åt dig: Alla människor har olika sätt att använda social media och hur de svarar på saker, och här tror jag nästan att jag behöver ta till ”ålderskortet” igen, haha. Jag är nämligen ungefär samma ålder som tjejen du pratar med, och mitt sätt att svara åt folk är faktiskt inte helt olikt hennes, medan jag tror att människor som är i din ålder använder telefonen på ett lite mer direkt sätt än vi, MEN det är bara en generaliserande teori jag har, alla är ju sen sist och slutligen individer :D Jag menar bara att jag tror inte det är en sak du behöver oroa dig över, låt det ha sin gång och se var nånstans era kommunikationsstilar landar på mitten. Det kan ju vara att hon har varit lite nervös också och inte riktigt veta vad hon ska skriva.
För att ge mig själv som exempel här nu igen på varför vissa kan vara slöa på att svara – jag är ofta upptagen med olika hobbyn och sånt och om jag exempelvis umgås med någon så har jag inte fram telefonen. Jag kollar bara mina meddelanden när jag har en lucka i tiden så att säga, för jag tänker att om det är riktigt viktigt så ringer personerna. När jag ska svara åt någon - speciellt om det inte är ett brådskande ärende, och SPECIELLT om det är åt någon där jag är brydd om hur mitt svar kommer låta och tolkas - så vill jag kunna sitta ner och liksom ta en stund när jag bara har fokus på det. Så vem vet, det kan ju vara nåt liknande för henne.
Vad wink-smileyn betyder beror ju lite på vad den betyder för HENNE så det är svårt att säga, beror också på i vilket sammanhang. Men den används ju generellt när man är lite skämtsam eller flörtande :)
Jag är faktiskt inte förvånad att det var spänt på träningen den gången efter att ni börjat skicka, helt enkelt för att det var lite spännande och nervöst och ingen av er riktigt visste hur ni skulle vara när saker liksom har ”trappat upp” en nivå nu när ni talar också utanför träningarna. Hon kanske inte har varit helt säker heller på hur hon ska tolka det att du tagit kontakt, och varit rädd för att tolka det fel. Det påminner mig om nåt vi varit inne på förr – det kan vara svårt för tjejer som gillar tjejer att riktigt veta när någon är intresserad och när det bara är vänskapligt (eftersom också straighta tjejer har en tendens att överösa varandra med komplimanger på ett sätt som killar sällan gör), och man kan vara ganska nervös för att man ska tolka det fel och att det ska leda till att det blir pinsamt (exempelvis att man tolkat en straight tjejs vänskapligheter som nåt mera än det var). Så det där att man hela tiden ”pejlar läget” kan säkert göra att det börjar kännas lite spänt ibland. Du vet ju liksom om hennes läggning, men hon vet ju inte alls säkert hur du ser på den saken.
Jag tror absolut att det att hon kollar på dig och att ni får ögonkontakt är en bra tecken :) Det är ett enkelt sätt att visa intresse för någon, att söka deras ögonkontakt.
Jag är glad att ni kunde få lite mera tid under ”dagarna”! Det låter som att ni gjorde framsteg där! Jag tycker också det låter som att ni irl har börjat våga byta mer ord med varandra än innan? Det är ju super. Och precis som du själv säger så tror jag det var ett bra tecken att hon skickade åt dig på kvällen sen (och att hon skickade först!), fast ni nyss hade umgåtts och sådär. En timme är ju länge att prata i ett sträck, så det låter som att ni börjar komma över den där största kommunikationsribban i hur ni ska prata med varandra.
Att hon höll sig mera borta i pausen kan troligen ha berott på att hon hade sin fokus på det som ni var där för att göra under ”dagarna”.
När hon började skicka videon åt dig istället för att prata med dig så kan det ha haft med blyghet att göra. Det känns liksom tryggare att prata den vägen. Men helt jättemodigt av dig att gå och sätta dig där, det känns som att du inte alls är så osäker längre som du var i början! :)
Som vi varit inne på tidigare så ska vi komma ihåg att fast hon är äldre än dig och du vet att hon är attraherad av tjejer så vet vi inte nödvändigtvis hur många tjejdejter och flickvänner hon haft (om hon haft nån?) och hur det har gått med dem, vad hon har i bagaget och så vidare, om hon blivit ordentligt sårad någon gång och därför är osäker med vissa saker och så vidare... Så eftersom jag inte vet dessa saker så kan jag ju bara spekulera i dina frågor, inte veta någonting säkert, men jag hoppas du får nåt ut av det i alla fall och det hjälper dig i olika sätt att tänka kring saken :)
Så, jag tror att det är bra att försöka fortsätta på samma linje ett litet tag till, bara liksom prata och lära känna varandra bättre. Jag tycker det låter som att ni fick en liten puff i rätt riktning där på ”dagarna”. Ge det lite tid som det är nu och se vad som händer, om det börjar ”automatiskt” röra sig framåt. Om det sen efter ett tag börjar kännas som att det igen står på stället och ni inte kommer någon vart så skulle jag säga att nästa steg är att fråga om hon vill hitta på nåt med dig utanför träningarna, och föreslå någon aktivitet :) Då är mitt tips att komma på en sån sak där ni liksom GÖR nåt tillsammans istället för bara hänger, för det tar bort en hel del av potentiell ”awkward tystnad” om man kan diskutera det man gör eller saker man ser runt sig.
Lycka till!!
Kram, Kix