Frusen
24.10.2020
Jag fryser hela tiden och överallt ( hemma, ute och t.o.m i min säng) även sommartid. det spelar ingen roll hur mycket jag lägger på mig jag fryser ändå vad ska jag göra det är jobbigt att skaka av köld hela tiden även om det är plus 20 i vårat hem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2020
Hej,
Det är svårt att veta vad det beror på att du fryser bara på basen av det du skriver, men om det är någonting som har pågått en längre tid så tycker jag också att det skulle vara helt befogat att kolla upp saken. Du kan då besöka antingen din hälsovårdare eller en läkare som kan lägga remisser till ett blodprov. Det skulle eventuellt finnas anledning att kolla upp t.ex. dina sköldkörtelvärden eftersom avvikelser i dessa är sådana som kan leda till diffusa symtom, t.ex. att man går omkring och fryser.
Det behöver inte vara någonting allvarligt, och kan bero på många olika saker. En grundläggande sak är också att se till att du äter tillräckligt och rör på dig lagom mycket.
Kram,
Tessi