Grön avföring & förlossning
02.02.2021
Hej!
Jag har två frågor som inte har med varandra att göra alls!
1. Vad är orsakerna till grön avföring, kan man få grön avföring om man ätit 1 kiwi & en halv avokado dagen innan? Är orolig
2. När man föder barn, hur krystar man? Med magmusklerna eller som när man skiter? Tjejjjjjeeeen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2021
Hej,
Jag tror säkert att du kan få grön avföring om du äter avokado + kiwi. Men det beror förstås på vad annat du äter också. Vissa födoämnen som är gröna från början fortsätter att vara gröna, medan andra (t.ex. banan) kan reagera med magsyrorna så att de blir grönare då de kommer ner i magen. Om du har några andra symtom (t.ex. kraftig diarré eller ont i magen) så skall du kontakta hvc om din avföring är grön, men om det bara har skett en gång och din mage i övrigt är normal så tror jag det berodde mer på det du åt.
Då man krystar vid en förlossning så är det nog som att krysta då man bajsar, fast med lite mer hjälp av magmusklerna och den ställning man ligger/sitter/står i. Det är någonting som många kvinnor inte vet om då de åker in för att föda och då använder man ofta lite fel muskler - vilket gör att det blir tyngre.