Hhjjäällpp
07.12.2020
Hej! Jag söker en psykolog i Jakobstad som jag skulle önska är ganska ung. Jag har varit inne på barn- och ungdomsmottagningen i Jakobstad och där står nummer man ska ringa men tycker inte om att tala med folk i telefon och skulle hellre skicka. Och numren där var inte till någon specifik psykolog utan till psykiatriska vården bara, så jag undrar om det finns en nummer till en specifik psykolog som jag skulle kunna skicka till eller eventuellt ringa till. Som sagt ända kravet är att psykologen helst ska vara ganska ung, ungefär 25-35/40 .

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga! Vad bra att du är beredd att prata med någon om dina tankar och sånt! Det att man är villig att öppna sig för hjälp och jobba med sig själv är absolut ett stort första steg för att saker ska bli bättre!
När det kommer till att skriva meddelanden och chatta så brukar de flesta psykologer nog istället vilja träffas. Men om du vill chatta så har Luckan en chatt som heter Ärligt Talat, där man anonymt kan chatta. De har en psykolog på plats vissa dagar, HÄR kan du se när.
Men om du vill ha regelbunden kontakt med någon så är det nog bäst att också hitta en regelbunden psykologkontakt. Jag föreslår att du ringer till psykiatriska barn och ungdomsmottagningen på din ort, berättar att du vill tala med någon och kort om vad, och bokar en tid till någon där, du kan prova fråga i telefon också om de har någon som är ung. Jag veeeeet att det kan vara jobbigt att ringa (jag tycker själv inte heller om det) men ibland behöver man göra saker som är obekväma för att saker i längden ska bli bättre. Du kan skriva ner allt du behöver säga på ett papper framför dig innan du ringer, så går det lättare :) Håll i minnet att de finns där för att hjälpa dig, det är deras JOBB att svara på såna här samtal, och att det är vanligt att de får samtal av folk som är nervösa för att ringa.
Den vårdkontakt du får där kan sedan hjälpa till att slussa dig i rätt riktning. Det finns något som kallas för rehabiliterande psykoterapi som man kan få med stöd från FPA, om du mår dåligt på ett sätt så att det förhindrar dig i dina studier eller ditt jobb. Men först behöver du ha kontakt med någon på exempelvis ungdomsmottagningen (och en psykiatriker, men de hjälper dig med allt det där, börja med att bara ringa dit). Rehabiliterande psykoterapi kan man få i högst 3 år, och då får man helt själv välja vilken psykolog man vill ha, från FPA:s lista. FPA betalar då största delen av terapin, men lite behöver man betala själv så man kan sätta upp terapin på ett sånt sätt att man träffas bara så ofta som man har råd med (eller så kanske dina föräldrar kan hjälpa dig). När man träffar någon irl flera gånger i sträck så börjar man lära känna dem och det är inte läskigt mera, utan skönt :)
Men som sagt, börja nu med att boka en tid till psykiatriska barn- och ungdomsmottagningen, och berätta om hur du mår och att du skulle vilja ha nån att tala med regelbundet :)
Lycka till <3
Kram, Kix
EDIT: Jag ser nu att du har skrivit en kommentar! Jeee, modigt att du ringde! Jättebra :)
Synd att du inte får fara till Jakobstad om det var det du helst hade velat, men Kokkola är ju också jättebra! HÄR hittar du en sida med info om Ungdomskliniken, deras tjänster är gratis.
Du kan ringa hit:
tfn 040 653 4513
Telefontid
mån-tors kl. 8.00-16.00,
fre kl. 8.00-14.30
Personens namn är finskt (Sirpa Tornikoski), men finns länkat på den svenskspråkiga sidan, alltså BORDE hon nog kunna svenska också, i alla fall tillräckligt. Säg bara i telefon att du pratar svenska och inte kan finska! Ifall hon då inte kan tillräckligt, så kan hon säkert koppla dig vidare till nån som kan. Det står i Finlands grundlag att du ska ha rättighet till den här typen av service på svenska, så känn inte att du på nåt sätt skulle vara jobbig för att du ber om det.
Där nämns att du också kan kontakta din skolhälsovårdare eller kurator, så kan de skicka dig vidare dit med en remiss, så om det känns som ett lättare steg för dig så kan du göra så också, istället för att själv ringa dit. :)
Lycka till!