Honeymoon
18.09.2022
Hej! Jag ska gifta mig om en månad och sedan ska vi på vår "honeymoon" resa och jag skulle vilja ha tips hur jag kan förbereda mig och hur man brukar förbereda sig. Brukar man t.ex. gå och vaxa sig eller vad gör man? Vet det är en konstig fråga men måste få veta. Och det är bara kul att förbereda sig på många sätt. Hur kan jag förbereda mig? Bruden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2022
Hej,
Hur man skall förbereda sig inför sin bröllopsresa är nog väldigt individuellt. Så jag vet inte om man kan ge något svar på det som skulle passa alla nygifta par. Men själva planeringen av bröllopet och genomförandet av det upplevs nog av många som ganska stressigt (även om det är positivt) så det absolut viktigaste ni skall planera in under bröllopsresan är tid för bara er två då ni hinner slappna av och njuta av att vara tillsammans.
Du frågar om du skall gå och vaxa dig, och det tänker jag att kan vara en god idé om det är någonting du själv är sugen på att testa. För många par känns bröllopsresan spännande då det gäller den sexuella sidan (även om man skulle ha haft sex redan tidigare) så det kan vara en rolig grej att skapa ett litet överraskningsmoment. Du kan också köpa lite nya underkläder som din partner inte har sett tidigare för att göra det lite extra speciellt.
Tänk gärna på att ta bilder från er resa så att ni sedan har konkreta minnen att titta tillbaka på då ni vill minnas. Om ni VILL så kan ni också välja en dag under er resa då ni planerar in en speciell överraskning till er partner. Det behöver inte vara så avancerat, kanske en picknick tillsammans, eller en utflykt till något ställe som ni båda skulle uppskatta. Men om det känns mest bara stressande att planera en sådan dag så skall ni skippa det. Tanken med hela bröllopsresan är ju att ni skall koppla av och njuta.
Det finns nog inga direkta regler, så jag tror att du själv bäst kan avgöra vad din partner skulle bli glad över och vad hen önskar sig av resan. Beroende på vart ni skall åka så kan du också kolla upp vad det finns t.ex. för utflyktsmål på det stället. Hoppas att ni får det skönt!
Kram,
Tessi