Hur gömmer jag mina ärr?
24.09.2022
Jag har självskadnings ärr på min handled och jag är rädd för att jag inte kommer kunna gömma dom om vi går och simmar från skolan. Jag har inte tillräckligt bra smink för att bara sminka över dom, jag har ingen våtdräkt med långa ärmar heller. Några tips? Gröna ögonen

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.09.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att det känns känsligt att fara till simhallen där andra kanske kan se dina ärr.
Det första jag vill påminna om så är att de flesta unga i din ålder är rätt nervösa över att behöva visa sig i simdräkt/simshorts framför andra i skolan, så det kan vara att de är för upptagna med att tänka på hur de själv ser ut för att titta speciellt mycket på din handled.
Nu vet jag ju inte hur pass framträdande dina ärr är, ifall de är liksom mera fokuserade över ett visst ställe eller mera utspritt över handleden, eller ifall de är röda och ganska nya eller läkta. Men ifall de är mera fokuserade till ett ställe på handleden, eller ifall du har nåt av dem som syns mycket mer än de andra, kanske du kunde försöka sätta det där nyckel-armbandet till simskåpen just precis över där var ärren syns mest.
När ni är i vattnet så kommer ju ingen se dem sålänge som du har armen under vattnet, och det är ju mest där som ni kommer att vara. Annars kan du ju försöka stå lite med armarna i kors exempelvis, och armen med ärren längst in mot kroppen.
Jag tycker också att ifall du känner hemsk ångest över det hela så kunde du prata med din lärare om det här, säga att situationen gör dig väldigt obekväm och fråga ifall du möjligen kunde få göra nåt annat istället, typ fara på gym eller ut och gå. Jag tror inte det är första gången som de hör en sån förfrågan. Ifall ärren ännu är i det läkande stadiet så är det heller inte hygieniskt att fara i badvatten med andra.
Jag hoppas att dina ärr är såna som är lite äldre och att du inte skadar dig mera? Men ifall du gör det så får du gärna ställa in en skild fråga om det, så kan vi prata mera om den saken :) HÄR kan man också läsa lite olika texter om självskadebeteenden, som vi på Decibel har sammanställt.
Det är vanligt att man skäms över sina ärr eller känner sig obekväm med att andra ska se dem. Men kom ihåg att dina ärr inte definierar vem du är som person! Att må dåligt/ha mått dåligt är inget som man behöver skämmas över. Hoppas du får/har fått hjälp med det som du mått dåligt över.
Kram, Kix