Id-kort
27.02.2019
Jag och min storasyster (16 & 19 år) ska åka på en liten resa med vår kusin (13 år) med båten från Vasa till Umeå och övernatta en natt i Umeå. Min fråga är om vi behöver ha med något id? Ett pass, kelakort eller något sånt? Min kusin har inget pass och han har ju inte heller något annat id med bild på. Har hört att man behöver ha det med sig. Tacksam för svar. Resenären

Ungdomsinformatör Ida svarar
06.03.2019
Hejsan!
Kontaktade Wasaline och fick detta som svar. :)
"På reguljära resor med Wasaline gäller följande, Ungdomar och barn under 18 år får resan ensamma förutsatt att de har förälders eller målsmans skriftliga tillstånd. På Wasalines hemsida finns blanketten att skriva ut och fylla i för ensamresande ungdomar. Det skriftliga tillståndet ska barnet/ungdomen visa upp vid avfärden. Tillståndet ska kunna kontrolleras med hemmet t.ex. per telefon. Den unga personen skall på uppmaning också kunna legitimera sig och uppge sin vårdnadshavares kontaktuppgifter.
Som legitimation gäller:
Pass
Körkort
ID-kort med bild, utfärdat efter 1.3.1999 (ej tillfälligt)
FPA-kort med bild (Finland), för barn under 15 år godkänns även FPA-kort (Finskt sjukförsäkringskort) utan bild."
Ifall du har ytterligare frågor om resan så kan du enkelt kontakta wasaline via info@wasaline.com. De ger snabbt svar och är trevliga. :)
Hälsningar Ida