Konstigt mellan mig och en tjej
13.02.2021
Så jag (tjej 19) träffade den här andra kvinnan (28) för ungefär två år sedan. Anledningen till att vi träffades var för att jag helt enkelt bytte lag. Det första året (när jag var 17och hon var 26) hade jag en pojkvän och såg mig alltid som en heterosexuell. Jag pratade inte mycket med henne eftersom jag är lite blyg när det gäller nya situationer, och att prata med äldre människor gjorde mig riktigt nervös. Så jag höll mig bara till de få yngre spelarna i mitt lag och pratade inte riktigt med de äldre. Sommaren kommer i sitt slut och jag gör slut med min pojkvän, anledningen är att jag efter 2 år kände att jag inte gillade honom mer än en vän.
Så sommaren slutar och jag bestämmer mig för att fortsätta med laget och försöka fokusera mer på mig själv efter att jag och min ex gjorde slut. Från månaderna september till slutet av oktober pratar jag med ett par killar, men jag bestämmer mig aldrig för att träffa någon av dem (en anledning är corona,, och den andra är att jag bara inte ville, det kändes bara som så mycket arbete). Under dessa månader börjar jag prata mycket mer med de äldre spelarna och kommer riktigt nära några av dem, vilket jag då inte trodde var möjligt, på grund av ålderskilladen (ca 5-10 år), och eftersom jag fortfarande var lite blyg.
En person som jag plötsligt kommer nära är en kvinna (28, som nämnts tidigare). Kolla hemliga rutan nu.
Så i november börjar hon komma upp till mig mycket och lekfullt reta mig, ha massor av fysisk kontakt med mig, försöka starta konversationer och försöka få min uppmärksamhet genom att som att sparka bollen till mig. Jag tänker inte mycket på det och tycker bara att det är kul att få fler vänner, och jag brukar göra det med några andra lagkamrater också, ibland.
Men sedan börjar hon göra det hela tiden och mer och mer, och tar sedan ögonkontakt med mig och ler mycket åt mig. Sedan i början av december slutar hon att träna ett tag och jag börjar sakna henne från ingenstans, och när jag gör det börjar jag tänka mer och mer på henne. Innan hon slutade komma ett tag (på grund av något) blev hon plötsligt bara kall från ingenstans och jag pratade inte mycket med henne och ändå gången vi "pratade" var när vi gick förbi varandra log hon och nickade, men inte mycket annat. Så jag bestämde mig att det är bäst för att lämna det och glömma allt som hände, för hon var så kall. Så när jag hade slutat tänka på henne och bara glömt bort henne så kommer hon tillbaka runt januari, första hon gör är att komma till mig och lekfullt reta mig och knuffa mig, och under hela träningen försöker hon göra ögonkontakt och få min uppmärksamhet, och vi är tillbaka till samma gamla, och jag börjar tänka på henne igen, vilket jag försökte förhindra från att hända.
Sedan tar vi en paus från träningen och under den tiden kan jag bara inte sluta tänka på henne, även om jag försöker. Efter den långa pausen kommer hon först upp till mig och gör samma gamla som förr, men den här gången blir hon lite röd i ansiktet när hon hånar mig och slår mig lekfullt. Vi hamnar tillsammans i en övning och vi har bara roligt, men efter det plötsligt från ingenstans slutar hon bara (samma övning) och blir bara kall igen, ser inte på mig, försöker inte vara bredvid mig, hon försöker för att undvika mig. Träningen efter det börjar bra, men så tar det typ 10 minuter tills den kalla delen och hon börjar undvika mig, inte få ögonkontakt och försöker vara långt ifrån mig. Som till exempel när jag sitter på en bänk under pausen, väntar hon på att någon annan ska gå och sitta bredvid mig och sedan går hon och sitter bredvid dem, direkt efter att hon ser att någon sitter bredvid mig, som om hon undviker mig. Återgår till att vara kall. Och när vi står i kö bredvid varandra vänder hon sig vanligtvis och kollar på mig och "bekräftar" att jag är där och säger sedan något skämt, men den här träningen ignorerade hon mig helt.
Våra interaktioner är vanligtvis väldigt awkward och vi är väldigt blyga med varandra men inte när vi pratar med andra människor. Jag börjar sällan konversationerna för att hon alltid gör ungefär halvvägs genom träningen (och jag är väldigt blyg att till och med gå upp till henne, så jag tenderar att prata med andra människor istället tills hon kommer till mig, vilket jag tror kan vara en anledning till att hon blir kall, för jag pratar alltid med någon annan), och när jag försöker starta något är det alltid för sent eftersom jag kan se att hon blev kall igen och inte vill vara nära mig, så jag bara låter henne vara, för igen, jag är blyg, och jag vill hellre vänta på att folk kommer till mig och pratar, vilket hon brukar göra.
Det gör mig riktigt förvirrad att hon är en dag vill ha min uppmärksamhet och vill vara med mig och nästa gång eller ibland även samma träning bara helt ignorerar mig. Hon verkar alltid bli kall efter att vi har haft fler interaktioner och sådant, även om det är hennes mesta tid som börjar prata och sånt, så varför gör hon det? Gör jag något fel? Jag kommer riktigt bra överens med en av hennes bättre vänner, och ibland känns det som att hon är lite avundsjuk när hon och jag pratar, och hennes kyla händer vanligtvis efter att jag har skrattat och pratat med den kompisen, mycket under träningen, eller om jag prata med kompisen i början kan hon bli kylig i början.
Jag vet att hon är singel och är antingen bi eller lesbisk. Jag är fortfarande inte säker på mig själv, jag har alltid trott att jag har varit hetero och aldrig varit lockad av kvinnor förut, men plötsligt är jag intresserad av henne.
Varför tror ni att hon beter sig så här? en dag vill ha min uppmärksamhet och sen bara låtsas som om jag inte ens är där. Jag blir väldigt osäker och tror att jag har gjort något. Jag skulle vilja gå upp till henne och prata men som sagt, vi två blir väldigt nervös när vi är nära varandra ( jag kan "känna" det, svårt att förklara). osäker tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.02.2021
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Förstår om du känner dig lite förvirrad i din situation, det är ju egentligen två frågor på gång i ditt huvud – den ena angående din egen sexualitet och hur du ska förhålla dig till den efter de här senaste två årens utveckling, och den andra angående den här kvinnan och varför hon beter sig så här.
Enligt det du skriver så tycker jag absolut det låter som att det finns en gnista mellan er! Där är många tecken - det att du känner en spändhet i luften mellan er som inte finns mellan andra, att ni tittar på varandra med jämna mellanrum, att hon försöker fånga din uppmärksamhet och ”småretas”,  och speciellt det att du tänker på henne och saknar henne när hon inte är där. Allt det är sånt som man inte upplever ”med vem som helst bara”. Så förstår om det också känns förvirrande för dig när hon blir kall.
Det går ju förstås inte att säga säkert varför hon blir kall, utan att fråga, men jag kan dela med mig av vilka tankar jag själv fick när jag läste din text.
Första gången hon blev kall, när hon var borta från träningarna ett tag så kan det ju helt enkelt hända att det hänt nåt i hennes privatliv som gjorde att hon inte riktigt var sig själv på grund av exempelvis stress, ångest över nåt, eller sorgsenhet? Som gjorde att hon inte var lika sprallig som vanligt och behövde vara borta ett tag.
När det gäller det att hon verkar ”switcha” mellan att vilja ha mycket kontakt med dig och att vara kall så kan det ha många orsaken men jag har en teori om att de kan bottna i att hon är förtjust i dig + någon typ av osäkerhet som följer med det. Att kylan är en sorts skyddsmekanism för henne som kommer på när hon blir rädd för att exempelvis bli sårad, när osäkerheten kickar in. Man vet ju inte vilka typer av erfarenheter hon har i bagaget, och ifall det finns vissa saker som kan trigga igång gamla osäkerheter. Saker som rör stora känslor är trots allt känsliga för de flesta människor. Kanske är hon rädd att du inte ska vara intresserad tillbaka men hon ska bli FÖR förtjust, så att hon blir sårad? Jag tror också du är nåt på spåren med det där att hon verkar bli svartsjuk när du talar med hennes nära kompis. Att även här kanske en skyddsfunktion kickar igång hos henne, att hon istället för att bara ”deal with it” blir kall – på grund av osäkerhet.
Du skriver också att ibland när ni har haft mera interaktion och sånt så mitt i allt svänger det och hon blir kylig. Jag undrar om det också är att hon är lite rädd för sina egna känslor och tvivel på att de ska bli besvarade, så hon drar sig undan när det blir mycket av dem. En annan aspekt det kunde vara är att hon funderar på åldersskillnaden, om den är okej för dig, och börjar fundera på om det är en så bra idé att närma sig så mycket samtidigt som hon har lite svårt att hålla sig borta.
MEN som sagt – kom ihåg att det här bara är några av mina ”teorier”, och att ingen av oss egentligen kan veta säkert.
Den stora frågan nu känner jag är att hur ni ska ta denhär situationen vidare. Det börjar kännas lite som att nåt borde börja hända för att få ”testat” vad det är frågan om. En flört är rolig i början men det kan bli nötsamt efter ett tag om saker inte framskrider. Vill du att det ska framskrida? Det låter i alla fall på din fråga som att du njuter av uppmärksamheten hon ger dig, mera än som vän.
Om du är okej med att saker inte framskrider mera än så här så behöver du inte göra nåt. Men om du vill testa vad det här är så kanske du borde börja ta mera kontakt, trots att du är blyg, för att visa att hon i sin tur nog är tillåten att ta ännu mera kontakt (ifall det är så att hon funderar exempelvis på om du är okej med åldersskillnaden). Det behöver inte vara stora saker, du kan ta det lite i taget från att försöka titta på henne mer, till att vara den som först kommer fram och säger hej (för uppenbarligen gillar hon ju nog att ha med dig att göra så du behöver inte vara rädd för det fast det känns nervöst). Jag vet inte om ni är vänner på social media, men om inte så kan du ju börja följa henne på insta exempelvis om hon har det, för att visa att du är intresserad av interaktion även utanför träningarna. Det kanske skulle vara lättare att där typ kommentera nån bild/story eller skriva ett DM som kontaktmetod än att göra det irl, om du är blyg? Det skulle i alla fall i min mening vara ett bra sätt för dig att visa intresse tillbaka till henne. För jag har en liten magkänsla av att hon inte vågar ge dig mera uppmärksamhet eller ta saker vidare innan du visar att du vill det, just bland annat av respekt för åldersskillnaden.
Gällande din sexualitet och att du förut sett på dig själv som straight – så tänk på att det är okej att man ändrar sig med tiden, det är okej att inte ha en fast ”label”. Sexualitet är något som för många är rätt flytande, och det är inte nödvändigtvis så att man kan säga att man är 100% det ena eller det andra. Det finns de som uppfattat sig själv som helt straighta en halv livstid – men så helt plötsligt dyker det upp nån av samma kön som bara är så underbar att det liksom kullkastar det man varit så säker på innan. Och tvärtom också, jag har som exempel en vän som var helt säker på att hon var lesbisk och hade bara varit med kvinnor men ett tu tre så dök det upp en man i hennes liv! Så jag tror det viktiga är inte vilken label man lägger på sig själv – det viktigaste är att man låter sig själv vara precis den man känner att man är för stunden. Att man är öppen för allt vad livet plötsligt kan komma med, och inte nekar sig själv något som kunde bli nåt vackert bara för att det inte passar med den label man tidigare har identifierat sig med.
I det här fallet skulle jag säga att försök att inte se dig blind på vilket kön hon är av, utan helt enkelt se henne som en person, och se vilka känslor du har till den här personen och hur du känner dig när du är tänker på henne och är runt henne. Det är det absolut viktigaste.
Lycka till! :) Skriv in igen om du känner för att ventilera mera.
Kram, Kix