Köpa våtdräkt
20.06.2021
Hej!
Jag kommer jobba som simlärare på strand i sommar och skulle behöva lite hjälp angående köp av våtdräkt. Finns det något speciellt jag borde ha i åtanke och finns det typ några "kännetecken" för hur en bra våtdräkt ska va? Har kollat runt lite och priserna skiljer sig verkligen massor. Kunde ni rekommendera några ställen/hemsidor där man kan köpa våtdräkter som inte är superdyra men ändå av bra kvalitet?

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.07.2021
Hej!
Tack för din fråga!
Vi har haft lite svårigheter att hitta nån som kan svara på den här frågan, så ursäkta att det tagit länge. Förhoppningsvis har det varma vädret nu i Juni gjort att du inte känt behovet av en våtdräkt ännu.
Jag är tyvärr själv ingen vidare expert på det här, MEN jag har pratat med min vän Kecka som surfat i många år! :)
Så här säger hon:
"Wetsuits är som med mycket annat ganska långt en smaksak, vad man själv tycker känns bra och inte. Men i och med att du ska ha den i bräckvatten och inte i salta vågor, och dessutom på sommaren i simskola och inte på vinter i kallt väder, så krävs knappast en superdyr med massa extra finesser och grejer för jobbet.
Det finns olika tjocklekar på wetsuits, desto tunnare, desto mindre varma (för sommarbruk, med andra ord), och desto billigare också. Ju tjockare neopren desto varmare, och desto dyrare (för vinter och höstbruk). Eventuellt kunde det räcka för dig att skaffa en vår-wetsuit, en ”springsuit”, med kort benlängd (typ shorts), me fullånga ärmar. Typ som denna i länken nedan. Den är 2mm tjock, vilket är riktigt tunn och inget man använder förutom sommartid.
LÄNK 1.
Eller sen en med fullängd på både ben och ärmar, tex som denna nedan, som är 3x2 mm tjock, så lite lite tjockare än den första länken.
LÄNK 2.
Själv har jag nästan alltid haft en 4/3 tjocklek på wetsuiten. LÄNK 3.
Dedär siffrorna, 3x2, 4/3mm, osv, betyder då alltså tjocklek på wetsuittyget, på neoprenen. Ställvis är wetsuiten 4 mm tjock, å ställvis 3 mm tjock, beroende på hur tillverkaren ansett att de e vettigt att fördela tygtjockleken. Ofta är den tjockare kring bröst och midja å rumpa osv, å sen tunnare tyg på armar å ben så att de ska förbli lite rörligare osv)
Klassiska märken är just roxy, ripcurl, billabong, quicksilver, osv, men ett tips så är att bland annat Prisma haft billiga våtdräkter iallafall ifjol som absolut säkert funkar för simskolebruk. Har en bekant som köpt en sån som extra våtdräkt och har inte haft nåt speciellt att klaga på med den. LÄNK 4.
Ett annat billigt märke e O'Shea som man kan beställa online. Tror min första wetsuit och även surfbräda var det märket!
För att sammanfatta lite: Du behöver knappast ha en jättetjock våtdräkt, utan säkerligen klarar dig med en 3/2 eller 4/3 eller så för sommarbruk. Blir siffrorna högre än så är de tunga att röra sig i o väldigt varma! Vissa våtdräkter kan vara seamless och då kostar de mer för de e automatiskt då även bekvämare, du slipper ha en söm som kanske skaver nånstans på nå ben eller så. Om man inte bryr sig massor om coola logon å grejer så kan du alldeles bra strunta i att köpa nå av de klassiska märkena (även om de såklart även säkerställer en viss kvalitet), å köpa just nåt mindre märke som de från prisma eller en o'shea eller så :)
Kom ihåg att våtdräkten ska sitta ganska tajt, lite som en "andra hud".
Lycka till!
Kram, Kix och Kecka