Kvinna eller tjej?
07.12.2020
När ska man kalla sig "kvinna", när kan man kalla sig det liksom? Och hur länge kan man kalla sig "tjej" egentligen? Jag är 23 år och vet inte riktigt om jag borde kalla mig själv kvinna eller tjej haha :D jag är ju inte så värst ung mer men inte heller en gammal gumma tho :) Känns som om inget begrepp passar. Jag är ju inget barn men ser mig inte direkt som vuxen heller. Lilli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2020
Hej.
Nej, det är nog inte så lätt att veta vad man skall kalla sig. Jag kan uppleva samma sak trots att jag är mycket äldre än du. Rent tekniskt kan du ju kalla dig vad du vill. Väldigt långt handlar det ju om vilken betydelse man lägger in i orden. Idag är det nog också okej att man längre än för kallar sig själv för "tjej", eftersom den rollen inte är lika strikt.
För min egen del så tror jag att jag t.ex. tänker på begreppet "kvinna" mer som en vuxen person, och för min egen del var det någonting som hände först då jag fick egna barn. Men där tror jag att alla tolkar orden och deras innebörd på lite olika sätt, vilket man ju också har rätt att göra. Människor är ju inte heller så endimensionella att de skulle ha bara en enda "roll", så i vissa situationer och relationer så är du antagligen en flicka, medan du i andra sammanhang är en kvinna, och då kan du helt enkelt flyta på mellan dessa roller och välja den som passar bättre i det aktuella sammanhanget. Så länge det inte stör dig själv så tror jag att det är helt fritt fram att växla mellan dem.
Det är helt okej att du inte ser dig som vuxen, försök hålla kvar din lekfullhet. Livet är lättare och roligare om man får hålla lite av barnasinnet kvar.
Kram
Tessi