Bilköp
25.01.2025
Hej! Jag skrev till er om överlåtelsen av en bil, gick till ajovarma och kollade upp om jag hade allt för att kunna skriva över bilen på mig efteråt. Visade sig att överlåtelsebrevet enligt dem inte hade tillräckligt med information. Mannen jag köpte av hade (vad jag förstod) köpt dem av henne och fått överlåtelsebrevet men aldrig besiktigat den, alltså inte kunnat skriva över den i sitt namn, så när jag köpte den av honom så var den ännu i kvinnans namn, problemet nu är det att kvinnan varit död länge och verkar inte ha några som helst släktingar som skött om dödsboet etc. Hur ska jag göra?
(Bilen har varit ur register länge och är närmast en skrotbil, men alla registeringspapper finns och jag har dem i orginalform). Vet att bilen måste besiktigas innan jag kan skriva över något och det är en lång väg till det, men vet ärligt inte hur jag ska gå tillväga för att ens kunna göra det, och mannen jag köpte av är inte riktigt samarbetsvillig (han bor på andra sidan landet). Han känner att det är mitt problem nu och inte hans. Jag har som sagt även ett överlåtelsebrev men endast med kvinnans underskrift på, jag trodde det skulle räcka men det gjorde det tydligen inte. Ångestfylld bilfantast
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
30.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att bilköpet ställt till med problem. Situationen du hamnat i verkar komplicerad på många olika plan och jag kan förstå dina funderingar kring hur du ska gå tillväga.
Du skriver att du besökt Ajovarma och att de konstaterade att överlåtelsebrevet inte hade tillräckligt med information. Fick du chansen att då kunna förklara hur situationen i sin helhet ser ut eller var det så att du fick reda på allt det du skriver i din fråga efter att du besökt Ajovarma?
Ifall du inte ännu haft möjlighet att diskutera situationen i sin helhet med ett besiktningskontor, skulle jag rekommendera att du börjar där. Alternativt kan du kontakta Trafik- och kommunikationsverket Traficoms kundtjänst för att reda ut saken. Förklara hur din situation ser ut just nu och fråga dem vad nästa steg kunde vara. Är det mot förmodan så att de inte vet vad du ska göra till näst, kan du alltid fråga vart du kunde ta kontakt för att få svar på dina frågor.
Allt kommer att klarna upp sig, ge inte upp.
Kram, Lila