Arg
16.04.2018
Hej!
Det finns mögel i min skola och jag har använt en luvtröja några gånger i skolan och nu luktar den mögel. Jag undrar om jag kan få ersättning på den? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej Anonym!
Vet du, hur jag än googlat på både finska och svenska, så hittar jag ingenting om att kunna få ersättning för förstörd egendom i en skola. De kanske vet i skolan? Skolan har en del försäkringar, och jag är inte säker på att försäkringar vanligtvis täcker mögelskador, men vem vet när det gäller elevers egendom? Jag har för mig, som mamma till skolelever, att eleverna (eller vi föräldrar egentligen) är ansvariga för allt som eleverna tar med till skolan. Tex om någon tar med en iPad och den går sönder, så är det inte skolans sak att ersätta den, utan man tar med saker på eget ansvar. Skulle en lärare eller annan elev ha sönder plattan, så är de nog ersättningsskyldiga precis som vemsomhelst varsomhelst, men då har de flesta en hemförsäkring som täcker ersättningen (efter att man betalat självrisken, plus att det räknas ut hur mycket tex en 2 år gammal platta är värd jämfört med en splitterny).Om en elev däremot får någon kroppslig skada i skolan på skoltid, tex slår ut en tand under gympatimmen, så täcker skolans försäkring det.
Naturligtvis ska du fråga upp om det här med ersättning för din tröja i skolan, även om jag personligen tvivlar på att du kommer att få någon ersättning för tröjan. Se, det är så otroligt många finländska skolor nu som lider av mögelproblem och då är det ju betydligt värre saker som kan hända än lite mögellukt i kläderna, tex allvarliga sjukdomar. Det pratas mycket om skadestånd och ersättningar nu, men det är liksom på den där 10.000- och 100.000 eller till och med miljoner euros skalan och det är mera byggföretag, kommuner och andra stora inblandade. Men fråga ska man nog alltid.
Om det är så att du inte får någon ersättning att köpa en ny tröja för (det kan ju ändå hända att du inte skulle få tillräckligt för en ny likadan tröja, utan kanske bara för en lika gammal likadan tröja, alltså i teorin åtminstone en loppiströja), vilket jag alltså gissar, så kan du ändå försöka tvätta lukten ur tröjan. Kolla först om man kan tvätta den i 60 grader i tvättmaskin, det ska ta bort lukten (speciellt efter flera tvättar). Om man inte kan tvätta den så varmt, så tvätta enligt anvisningarna på tvättrådslappen och häng den sedan ut och vädras. Det påstås även att man kan få bort lukten genom att stryka tyget med ett hett strykjärn (tre punkter), men igen, kolla först på tvättrådslappen i plagget hur hett strykjärn man får stryka tröjan i. Om du är osäker, be någon förälder eller huslig ekonomiläraren i skolan om hjälp. Är det stört omöjligt att få bort lukten, så kolla vad det skulle kosta att föra tröjan till kemtvätt.
Här fanns ännu flera tips på hur du kan få bort mögellukt ur kläder: https://www.cleanipedia.com/se/lukt-flackborttagning/sa-kan-du-tvatta-bort-mogel-pa-klader.
Hoppas de här råden biter på mögellukten! Och jag behöver knappast säga att det är sorgligt men sant att du kanske inte ska de dyraste kläderna på dig till skolan i fortsättningen. Visst har du rätt att ha på dig vad du vill till skolan, men ibland måste man bara anpassa sig till omständigheterna. Det är ju ingens fel att det är mögel i skolan, så att vara arg drabbar ju tyvärr mest bara dig själv :/
Kram, Liselott