Avföring akut p-piller
25.01.2021
Hej!
Jag tog ett dagen efter piller (levonorgestrel abece) på morgonen runt kvart i 11 och sedan gick och la mig. Vakna nu runt ett och var tvungen och gå på toa. Det var ganska löst och var inte så mycket avföring, men är orolig att pillret inte funkat. Behöver vara orolig eller är det okej?
Mvh
Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig över att pillret inte skulle fungera p.g.a. detta. Man skall nog ha kraftig diarré för att det skall påverka saken.
Nu får du bara vänta. Kom ihåg att din mens kan bli råddig av att du tog pillret, så stressa inte om mensen kommer tidigare eller senare än normalt. Och ta alltid ett graviditetstest för säkerhets skull 3 veckor efter att du tagit ett akut p-piller, eftersom de inte är 100% säkra.
Kram,
Tessi