Beskyddande lagar
15.11.2017
Hej! Jag läste en gång om lagar i usa som skyddar de som ringer efter ambulans och den som är utsatt i nödsituationer när någon håller på dö av en stor dos av olaglig drog så att folk inte ska dö i onödan när nåt går snett
från Bing: These laws generally provide immunity from arrest, charge or prosecution for certain controlled substance possession and paraphernalia offenses when a person who is either experiencing an opiate-related overdose or observing one calls 911 for assistance or seeks medical attention
Nåja jag är egentligen bara nyfiken på om det finns liknande lagar i finland eller ej. Tack L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
22.01.2018
Hej.
Jag är hemskt ledsen att det har tagit eeeevigheter för dig att få svar på din fråga. Såhär skall det verkligen inte fungera. Men det har varit väldigt svårt att hitta nån som vill uttala sig i saken, antagligen för att det är lite luddigt. Jag är inte heller helt säker på att
Jag är faktiskt inte helt säker på hur det fungerar här. Om man alltså antar att du är missbrukare själv, och du tillsammans med en kompis använder någon olaglig drog hemma hos dig. Vi antar att drogen ifråga är heroin, eftersom lagarna är luddiga kring många syntetiska droger. Din kompis överdoserar och blir medvetslös och krampar på golvet, varpå du ringer ambulansen. Ambulanspersonalen kommer dit och hämtar kompisen och för hen vidare till sjukhuset, men de ser givetvis sprutorna och verktygen som ligger lite här och där i din lägenhet.
Om man antar att polisen är med och hämtar din kompis så skulle det antagligen få följder att de ser verktygen och drogerna. Jag tror inte att det finns någon lag som skyddar dig i detta fall, om du inte kan intyga att du inte använder själv utan att det bara är din kompis. Huruvida ambulanspersonalen "anmäler" det ifall polisen inte är med vet jag inte. Jag skall skicka din fråga vidare till vår polis ännu, för att se om hon har några synpunkter på saken.
Jag lägger in hennes svar så fort jag får det.
Kram
Tessi
Här kommer Polisen johannas svar:
Hälsovårdsmyndigheter är skyldiga att utan dröjsmål meddela åt polisen ifall de upptäckt ett grovt brott eller att ett sådant håller på att ske. Om en person använt droger och överdoserat och ambulansen är på plats för att ge vård, så hindrar ambulanspersonalens tystnadsplikt dem från att meddela vidare om droganvändandet till polisen. Straffbart bruk av narkotika, det att en person för eget bruk har använt eller innehar en liten mängd narkotika, är inte ett så pass grovt brott att polisen skall underrättas om det mot bestämmelserna om tystnadsplikten.
Om det däremot konstateras att det flödar av narkotika på platsen och nog skulle vara frågan om ett grovt narkotikabrott, då är hälsovårdsmyndigheterna nog skyldiga att berätta för polisen, trots tystnadsplikten.
Då det är frågan om ett minderårigt barn som överdoserat så är hälsovårdsmyndigheter enligt barnskyddslagen istället skyldiga att om sin upptäckt meddela åt sociala myndigheterna. Om alla brott som minderåriga begår eller blir utsatta för skall nämligen meddelas åt socialen. Allt som berör ett barn och som kan påverka barnets utveckling och välmående skall underrättas. Det är polisen, vårdpersonal, lärare och andra som arbetar med barn skyldiga att göra.
I många fall i dagens läge så brukar ambulanspersonalen begära tjänstehjälp av polisen för att besöka adresser där de på förhand vet om eller misstänker att det kan vara omöjligt för dem att sköta uppdraget tryggt. Då polisen är med ambulansen på ett överdoseringsuppdrag så är ju vi i vår tur enligt lag skyldiga att reda ut brott. Så om polisen skulle upptäcka rekvisita för droganvändning eller droger i en lägenhet där någon överdoserat, ja då är det självklart att polisen gör en brottsanmälan på upptäckten och tar drogerna eller hjälpmedlen för droganvändning i beslag.
konstapel Johanna Westerlund