Bruna flytningar
02.04.2020
Hej!
1. Jag har haft p-ring i ungefär ett år, men slutade i januari. Efter det var min menscykel ojämn, men hade ändå mens två gånger. Nu är den sen och jag har i ungefär en vecka haft väldigt rikliga, bruna flytningar. Detta har inte hänt förr, så är detta normalt? Jag borde inte ha någon könssjukdom då jag endast haft sex med kondom både innan och efter jag slutade med p-ring.
2. Märker man om kondomen går sönder eller kan det bli små hål som inte märks? orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.04.2020
Hej.
Ibland kan det vara svårt att veta någon direkt skillnad på vad som är en blödning och vad som är rikliga blodiga flytningar. Du skriver att din mens är sen, men jag tror att det kanske är dina bruna flytningar som ÄR din mens denna gång. Med tanke på att du ganska nyligen slutade med dina ringar så är det helt rimligt att tro att din kropp ännu försöker vänja sig vid det nya systemet. Jag tror med andra ord inte att dina bruna flytningar är ett tecken på att någonting är fel utan att det är din mens som denna gång ser lite annorlunda ut. Men även om detta inte skulle vara din "mens" så tycker jag inte att det låter oroväckande eller onormalt.
Ja, kondomen kan vara skadad utan att det blir stora hål i den. Därför skall man alltid vara försiktig med sina naglar eller annat vasst då man hanterar kondomen. Det är osannolikt att dina flytningar skulle bero på en graviditet eftersom det vanligaste under en graviditet är att man INTE blöder.
Kram
Tessi