Dans i skola
24.11.2022
Hej! Jag blev våldtagen under sommaren vilket har påverkat mig något enormt, jag HATAR fysisk beröring inte ens mina kompisar kan krama mig utan att jag var äcklad.
Nu ere så att vi kmr ha par dans i skolan, en flicka dansar med en pojke. Och jag kmr inte att klara av det, jag vill absolut inte röra i någon och absolut int röra i någon pojke för jag kommer Sekärt börja gråta å bli äcklad. Alltså va ska ja gör för att vi får inte dansa flicka + flicka, ja kan int skolka heller.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2022
Hej,
Jag förstår att detta känns hemskt, och jag önskar att det fanns större förståelse för att människor kan bära på olika trauman som gör att de inte vill eller kan delta i denna typ av aktiviteter i skolan.
Finns det någon vuxen i skolan som du kan tänka dig att tala med? Du har ingen skyldighet att berätta för dem vad som har hänt, men kanske om du kunde ta en vän med dig och tala med någon ur skolans personal om att detta att tvingas ha fysisk kontakt med en främmande person inte är ett alternativ. Om de skulle känna till att det är svårt för dig så tror jag att de skulle förstå hur orimligt det är av skolan att förvänta sig det. Så börja med att fundera över om det finns någon lärare, kurator, hälsovårdare eller dylikt som du kunde be om hjälp.
Jag hoppas att du också i övrigt får stöd från något håll med att bearbeta det du har gått igenom. Det är ingen lätt sak och det är viktigt att du får hjälp så du inte känner att det är någonting du blir ensam med. Samtalsstöd kan du t.ex. få via hälsocentralen på din hemort.
Många kramar
Tessi