Hej ss!
Om jag förstått saken rätt, så är det företag, organisationer, föreningar, kommuner osv som skickar fakturor med referensnummer. Referensnumret finns mest till för att de ska kunna hålla reda på vilken faktura som ska betalas av vem, speciellt de som fakturerar massor av tex kunder. Har du ett eget företag av något slag, så kan du också använda referensnummer på dina fakturor, men då tycker jag nog att tex din bokförare eller ditt faktureringsprogram borde ha berättat hur du gör redan.
Så jag gissar att du är en privatperson som ska få betalt för något du gjort eller sålt? Då finns det bra faktureringsprogram som privatpersoner kan använda (om de skapar ett konto dit, vissa är till och med gratis), tex https://www.ukko.fi/sv/. Enligt just Ukko.fi:s instruktioner för hur man skapar en faktura, så behöver du inte ha något referensnummer då. https://tuki.ukko.fi/hc/sv/articles/115000004265-Hur-skapar-jag-en-faktura-. Har du inget företag, så kanske det skulle löna sig att skaffa ett? Här kan du börja läsa om det https://www.uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2018/04/SUK_perustamisopas2018_RUOTSI_verkkoon-1.pdf.
Annars, om du skickar fakturor, så håll koll på när, vart, hur och om du behöver betala skatt och moms. Det får du reda på på Skatteverkets sidor. Om du exempelvis säljer saker över nätet, så kan du börja läsa här https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/internet/forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html.
Kram, Liselott
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar