Försäkring
10.06.2019
Jag och min familj var med om en bilolycka nära åbo i fredags, det var en kedjekrock och sammanlagt 4 bilar var inblandade, vi var den sista bilen. Hur som helst så fick vi ta taxi hem eftersom nästa buss skulle ha åkt först nästa morgon och vissa av oss skulle till arbetet. När vi ringde till försäkringsbolaget sa de att de täcker hemresan med taxi, det sa också ambulanspersonalen.
Idag ringde de från försäkringsbolaget och sa att de endast betalar 200€ av den sammanlagt lite över 1000€ räkningen. Är detta fel eller kan de bara göra såhär? Vi har täyskasko på bilen, vet inte vad det heter på svenska. Någon

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.06.2019
Hej!
Det är svårt att säga ifall de gör fel eller rätt. Det finns så många saker som tas i beaktande i sådana här situationer. Som att t.ex. vad var orsaken i bilolyckan? Är det någon annans(som var med i kedjekrocken) försäkring som skall täcka hemresan?
Fråga upp saken av dina föräldrar, fråga vad försäkringsbolaget har för motivering när dom sa att de betalar endast 200 euro. Hoppas det löser sig och att ni får kostnaderna täckta för hemresan! Jag hoppas att ni alla är oskadda efter kedjekrocken, för det är det viktigaste. Men jag förstår att det känns surt att det kommer en sådan utgift!
Ta hand om dig!
Hälsningar, Ida