Fundersam
11.12.2018
Hejsan! Undrar en grej om nakenbilder och lagen och så. Om en underårig person har sänt en nakenbild till någon vuxen och hen sedan har sparat bilden och delat den på nätet när den underåriga fyllt 18, är det fortfarande olagligt? Eller alltså olagligt är det ju hur som helst men räknas det fortfarande som att inneha nakna bilder av någon underårig på sin mobil? För personen på bilden var ju underårig med det är ju hen inte längre. Hur funkar det? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.12.2018
Hej.
Ja, bilder som föreställer ett barn, d.v.s. nakenbilder eller bilder där barnet framställs på ett sexuellt sätt är fortfarande barnpornografi trots att bilderna skulle vara gamla och offret sedan blir myndigt. Så det är fortfarande straffbart att inneha barnpornografiskt material på sin telefon/dator trots att materialet skulle vara gammalt.
Om du själv är orolig över att någon annan skulle inneha eller dela material av dig så föreslår jag att du diskuterar saken med polisen. Ta gärna kontakt på nytt om det var någonting som förblev oklart.
Kram
Tessi