Kärlek
03.07.2022
Hej! Jag har haft ett intresse för en kille ganska länge och det har gått i vågor. Han har friendzonat mig en gång redan för ganska länge sen och sen dess har våran oklara relation gått upp och ner.
Så nu till min ”fråga” ska jag låta det gå ett tag och se vad som händer, ska jag prata med honom och försöka få klarare i vad han är ut efter eller vad ska jag göra? Olycklig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2022
Hej,
Jag förstår att situationen är förvirrande. Du skriver att han har friendzonat dig en gång förr och jag förstår att det gör det svårare att slappna av och lita på honom då, men samtidigt så vinner du inte heller någonting på att gå omkring och oroa dig. Ingen människa kan bestämma över sina känslor, utan man måste alltid ta saker som de kommer och fungera enligt det.
Det är svårt att veta varför han är otydlig, det är möjligt att han a) inte alls är så otydlig utan det är bara du som övertänker b) att han helt enkelt inte VET vad han känner och därför vill ta det långsamt eller c) att han inte är så intresserad men inte vill säga det rakt ut. Men du kan ju egentligen inte påverka vad han känner, så det enda du KAN påverka är hur du är mot honom. Därför föreslår jag att DU är tydlig med vad du känner och säger att du är intresserad av honom, men att du ger honom utrymme att ta reda på vad det är han känner. Förr eller senare borde ni diskutera vad ni "är", men det måste inte heller ske direkt om det bara känns okej för dig att låta det ta lite tid.
I de fall då man själv är lite osäker på sina känslor så brukar man få panik om någon är för "på", medan jag tycker att det är viktigt att man är ärlig och öppen. Så var du öppen med dina känslor (då menar jag inte att du behöver fria till honom eller göra någon stor gest, utan bara att du berättar för honom att han är viktig och att du gärna träffas). Förhoppningsvis slappnar han av och kan vara tydlig med vad han känner - för DU förtjänar också ärlighet.
Lycka till!
Kram,
Tessi