Komplex över mina bröst
02.07.2022
Hej!
Jag har levt ganska länge med få och minimala komplex över min kropp. Har relativt nyligen dock fått större komplex över mina bröst. De är helt olika, både storlek och form, ena hänger och bröstvårtorna är olika stora. Tror detta komplex har kommit från att jag inte kan ha många bh:ar på grund av storleksskillnaden eftersom ena sidan kommer alltid ha ett stort glapp. Jag vet att det är vanligt men har aldrig sett någon med bröst så ojämna som mina.
Jag vill bara kunna se på mina bröst som jag skulle se på någon annans, liksom man inte ser på andras komplex som komplex.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2022
Hej,
Precis som du skriver så brukar man inte se på andra människors komplex på samma sätt som man ser på sina egna, eftersom man ser hela personen då det gäller andra. De saker som andra människor har komplex över kan t.o.m. verka helt onödiga och konstiga eftersom saken de har komplex över ser helt normal ut i alla andras ögon.
Så det är kanske det jag vill att du minns. Att även om du har komplex över dina bröst så tror jag inte att någon annan skulle uppfatta den som "fel" eftersom de är dina bröst och därför en del av dig som helhet. Försök tänka på det sätt du ser på andra människor, t.ex. dina vänner eller personer du tycker att är attraktiva, sällan brukar man hitta saker i andras utseende som personen borde ha komplex över utan de ser ut precis som de skall göra. Och det gör du också.
Ett konkret förslag jag har är att gå till en "riktig" underklädsaffär, d.v.s. inte h&m eller lindex utan en affär där personalen kan hjälpa dig att gitta en bh som sitter perfekt. Jag är inte säker på om det finns någon sådan i din närmaste stad, men i Vasa finns åtminstone en, och jag tror att det kunde vara en bra upplevelse för dig att hitta en bh som sitter perfekt.
Det är synd att man oftast ser bilder av bara en typ av bröst, där brösten är symmetriska och bröstvårtorna alltid är tydligt definierad - men det betyder INTE att alla bröst ser ut så eller att de skall göra det. Försök se på din kropp som om den tillhörde din bästa vän, det kan krävas lite övning men jag tror att du efter ett tag kommer att slappna av och inte vara lika kritisk till dina bröst.
Kram,
Tessi