Min mens
21.01.2021
Hej jag fick min mens i somras och sedan dess har den varit ganska oregelbunden. Men det är inte problemet utan problemet är att de 2-3 första dagarna behöver jag byta binda ungefär varannan timme och ändå håller jag på att blöda igenom, är det normalt? Tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2021
Hej,
Det är inte direkt ovanligt eller onormalt att ha rikliga blödningar, men jag kan förstå frustrationen i det, speciellt om det känns som att du måste avbryta saker du håller på med för att springa och byta binda.
Din mens har inte pågått så länge ännu, så det är möjligt att den ännu kommer att ändra på flera sätt, så vi kan hoppas att den med tiden kommer att bli mer regelbunden och mer sparsam än den är just nu. Det är ju bara du själv som kan avgöra exakt hur jobbigt du tycker att det är, ofta behandlar man oregelbunden och riklig mens genom att börja med p-piller/spiral, men jag tror inte att någonting är "fel", så om du ännu klarar av att bara följa med och se om mensen lugnar ner sig av sig själv så är det helt okej.
Det du kan göra är att köpa en menskopp. Den rymmer lite mer blod än en binda så du skulle kanske inte behöva tömma den lika ofta, och om du samtidigt har binda så kanske du inte behöver oroa dig över att blöda igenom. Menskoppar kan man idag köpa i de flesta större butiker, på nätet eller på apoteket.
Men om situationen känns ohållbar och du vill ha hjälp genast så skall du kontakta preventivrådgivningen på din hemkommun och diskutera saken med dem. Det är som sagt inte speciellt ovanligt så de är bekanta med fenomenet.
Kram,
Tessi