Polisanmäla?
16.02.2018
Hej, vet inte om det här är rätt ställe o fråga det här på men nu är det så att en gammal kompis har påstått att jag är psykopat och därefter räknat upp alla anledningar på varför jag skulle vara det. Personen i fråga har också sagt detta vidare till andra och mobbat mig på många andra sätt. Detta har lett till att jag går i terapi och känner mig mycket förolämpad och psykiskt misshandlad. Går det att polisanmäla det här? Ledsen tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.02.2018
Hej Ledsen tjej!
Nej det är självklart att ingen har rätt att gå omkring och kalla någon annan för psykopat. Sånt gör man inte, det är inte moraliskt rätt och man har ingen laglig rätt till något sådant - det här är inte åsiktsfrihet utan det här är istället ärekränkning. Man får inte heller smutskasta andras rykten genom att sprida lögner om folk till andra på det här viset. Inte heller har man rätt att sprida information om någons privatliv, vilket det ju skulle vara om du faktiskt hade en diagnos som psykopat. Jag tvivlar ju överhuvudtaget på att hon ens vet vad en psykopat egentligen är för något, och än mindre ha några bevis för sitt påstående (tex att du skulle ha en diagnos av psykiater efter sinnesundersökning eller liknande). Dessutom är det olagligt i Finland att mobba någon. Japp, det faller under psykisk eller fysisk misshandel och är straffbart. Så ja, hon har begått ett brott - eller flera - och du kan polisanmäla henne.
Däremot kan det bli lite kinkigt att bevisa exakt vad hon sagt och till vem och när - och hur många andra det dessutom nått. Tyvärr funkar inte vårt rättssystem så att den misstänkte är tvungen att bevisa sin oskuld, alltså ha bevis för att hon inte skulle ha sagt si eller så. Men om du gör en brottsanmälan, så blir det polisens sak att hitta bevis för om hon är skyldig eller oskyldig till anklagelserna. Då är det såklart lättare om du har exempelvis skärmdumpar av whatsapp-diskussioner där hon skrivit dylika saker om dig eller får vittnen att berätta vad de hört att hon sagt. Ju fler bevis du har desto bättre, och gärna alltså skrivna sådana.
Åtminstone tycker jag att du ska påpeka för henne att det hon gör är både juridiskt och moraliskt fel. Det är tyvärr många som faktiskt inte har förstått att anklagelser och ryktesspridning av det här slaget är ett brott och vilka konsekvenser de kan få av det. Redan det att hon förstår hur allvarligt det är kan ju få henne att sluta, men även om hon inte bryr sig om det, så vet du ju att du sagt till. Stått på dig. Och även att du inför en eventuell brottsundersökning också sagt till.
Berätta för andra också och ta gärna andra till hjälp, både kompisar och vuxna - men akta så att du inte "ger igen" eller i din tur smutskastar hennes rykte eller ärekränker henne. Håll dig till fakta, men visst får du visa att du är sårad och ledsen. Se, alla fortsätter vi ju på sätt och vis att uppfostra varandra livet ut. Det är kanske vanligare efter typ högstadieåldern att man inte säger ifrån eller säger till när någon gör något fel, utan det vanliga är kanske att man undviker den personen - vilket i sig nog är en uppfostringsmetod, men inte en så tydlig sådan. Men ändå borde vi ju protestera högt på något vis när någon blir felbehandlad. Det är ofta bara så mycket lättare att göra det för någon annans skull, tex om en kompis blir felbehandlad, än för sin egen. Även unga och vuxna kan dessvärre falla i "jag vågar inte för tänk om jag blir utsatt istället då"-fällan och passivt se på istället för att ingripa. Men ju äldre man blir desto mer vågar man förhoppningsvis stå på sig, ingripa eller protestera för andras skull, så det kan nog vara att om man en gång berättar för tex vänner om mobbning, så börjar de "uppfostra" mobbaren. Så ta hjälp - för du behöver inte gå igenom det här alldeles ensam!
Lycka till och hoppas problemet snart är ett dåligt minne blott <3
Liselott