Skola
17.03.2018
Vrf ska den skola som jag går i bli längre? : 15 min längre... Jag tror int de förstar att he enda peoblemi jär som jag får deprission även he e skola. Hejhej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.03.2018
Hej Hejhej!
Äsch, det är inte kul att skoldagen ska bli längre, jag förstår det. Speciellt om du annars också inte är så förtjust i skolan. Men så är det alltid när man känner att man måste anstränga sig mer eller på något annat vis ge mer för samma pris, liksom. Det var likadant för oss nyligen när det bestämdes att alla arbetstagare i Finland måste jobba 30 minuter mer i veckan (eller 6 minuter per arbetsdag) utan att få mer lön för det. Fastän jag älskar mitt jobb, så måste jag ju i princip ge bort en bit av min fritid, och det var nog ingen anställd som hurrade för det direkt.
Men ibland är det bara så att man inte kan bestämma över, påverka eller protestera mot det som bestämts någonstans långt ovanför ens huvud i beslutshierarkin. Så harmar man sig över något man inte kan förändra, så är det ju att kasta energi i sjön. Sist och slutligen är det bara vi själva som kan bestämma om vi ska tycka att något är skit - eller en möjlighet eller bara något man är tvungen att acceptera - och så mår vi enligt det beslutet.
Jag vet inte varför just din skola ska förlänga skoldagen med 15 minuter. Det kan vara att de fått order från högre ort (Utbildnings- och kulturministeriet gissar jag), att de haft för kort skoldag förr, att det beror på bussbolagens tidtabeller, att de förändrar läsordningen så att ni går från tex 45 minutersliktioner till 75 minuter... Skulle du förstå och acceptera varför, så är beslutet lättare att smälta, så fråga tex din klassföreståndare om du inte redan vet varför. Det är alltid trevligare att göra som man blir tillsagd om man ser någon nytta med det.
Önskar dig ork!
kram, Liselott