Svimma och prata
10.01.2021
Hej! Förra veckan lämnade jag blod för första gången. Allting gick jättebra tills sköterskan sa att det var nån enstaka milliliter kvar att tappas. Då börjar jag se svarta och vita prickar och hinner bara säg till skötaren att "nu svartnar det". Sen minns ja int vad som hände men sålänge jag var avsvimmad drömde jag att att min morfar ropade mitt namn och sökte efter mig i ett hav av andra människor. Sedan vaknade jag och började kallsvettas. Nu funderar jag om jag kan ha pratat elr ropat sålänge jag var avsvimmad? Jag tänker att jag kanske har ropat som svar till min morfar i drömmen? Jag är så rädd att jag kan ha skämt ut mig om jag ropat. Så är det ens möjligt att prata då man är avsvimmad elr är man bara tyst? Jag glömde också fråga hur länge jag var borta. Blodgivaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2021
Hej,
Det är nog en påfrestning för kroppen att ge blod, så inte alls konstigt att du svimmade. Dessutom var det första gången du gav blod och alla nya erfarenheter brukar vara spännande så det är egentligen helt naturligt. Ofta då man ställs inför en helt ny situation så glömmer man bort att andas eller spänner sig mycket - och till på köpet så tappade de ut flera dl av ditt blod. Du är nog varken den första eller sista som svimmar i samband med blodgivning, och det är ju en av anledningarna till att man brukar få någonting att äta och dricka efteråt att man kan bli lite yr.
Jag tror inte att du har ropat eller svarat högt medan du var avsvimmad. Att vara avsvimmad är inte riktigt som att sova även om det kan kännas så för en själv, utan då man svimmar så stänger kroppen av systemet (av olika anledningar) för att "spara" på energi - så det skulle vara konstigt om du då ropade eller babblade på eftersom det i sin tur skulle kräva energi. (enkelt förklarat - men ungefär så.).
Och vet du att även om du skulle ha ropat så gör det ingenting. Alla de sjuksköterskor som finns vid blodgivningen har sett betydligt konstigare saker än så. Ingenting du behöver känna dig pinsam över.
Kram,
Tessi