Undrar
06.07.2022
Hej
Min mamma tycker att jag beteer mig som att jag skulle ha bpd, visste inte vad de betyder så googlade och jag förstår varför hon tror de. Vad borde jag göra för hon vägrar att kolla upp det

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.07.2022
Hejsan!
Tack för din fråga!
Borderline, eller Emotionellt Instabilt Personlighetssyndrom/personligenhetsstörning (EIPS) som det kallas allt mera idag, är som du säkert redan läst en diagnos som bland annat innebär att man har svårt att reglera sina känslor, och det kan kännas som att känslorna helt tar över en, eller kastar mycket från stund till stund. Det här kan vara väldigt jobbigt, och påverka vardagen och ens relationer negativt. Andra symptom för EIPS kan inkludera följande: rädsla att bli övergiven, svårt att veta hur andra uppfattar en, stort bekräftelsebehov, tomhetskänslor, overklighetskänslor eller ”överdriven” misstänksamhet, impulsivitet, minnesluckor, lätt att bli beroende av saker, svårigheter med mat, och att man skadar sig själv på olika sätt. Men EIPS ser inte likadant ut för alla, och alla har inte alla symptom, eller kan ha dem olika starkt.
MEN här tåls det också sägas att när man är i puberteten så är det NORMALT att man har vissa av de här egenskaperna, eftersom man då också försöker hitta sin identitet och sin grupptillhörighet, och har mycket hormoner i kroppen som påverkar en, vilket kan ge bland annat hetsiga känslokast. Så fast du upplever en del av detta så behöver det inte nödvändigtvis vara att du har EIPS. Ifall det ”bara” är puberteten som ger dessa symptom så då går det oftast om av sig självt när man blir lite äldre.
Men om du ändå känner att det finns vägande skäl att göra en undersökning, så ska du absolut göra det. Det finns idag bra stöd och behandlingsmetoder för EIPS, där man lär sig att bättre hantera sina känslor så att det inte påverkar ens mående och omgivning lika mycket. Det blir också lättare ju tidigare man upptäcker diagnosen, istället för att man går ovetandes länge. Ifall du vill göra en utredning så kan du kontakta ditt lokala HVC och boka en tid. Du kan säga att du vill prata med en psykiatrisk sjuksköterska eller en läkare, för att du misstänker att du kanske har den här diagnosen. Sen tar de det vidare därifrån och passar dig rätt :) Ifall du orkar vänta till skolstarten så kan du också be en skolhälsovårdare eller kurator hjälpa dig rätt så du får en utredning gjord. Man behöver inte skämmas eller vara nervös för att ta kontakt med vården för såna här saker - kom ihåg att det är deras jobb att hjälpa!
Ha en fortsatt fin sommar!
Kram, Kix