Vad får psykologer skriva om sina patienter?
27.06.2019
Hej, jag undrar vad psykologer får skriva om sina patienter. Vem kan läsa det dom skriver? Kan man begära ut sin journal? Finns det regler för psykologer? Går psykologer själv i terapi? Hurudnan modell har psykologer när dom skriver om andra?
Tacksam för svar!
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
28.06.2019
Hejsan!
Det finns en digital tjänst inom social-och hälsovården som heter Kanta. Du kan ge ditt samtycke till att alla offentliga och privata hälso-och sjukvårdsinstanser samt apotek i Finland  kan ta del av dina patientuppgifter. Med detta samtycke är dina patientuppgifter alltid uppdaterade och finns tillgängliga i en vårdsituation. Du kan alltså själv läsa om dina psykolog –och läkarbesök där om du gett samtycke till detta. Kanta-tjänsterna behandlar dina uppgifter tillförlitligt och säkert. Uppgifterna är välskyddade och inga utomstående kan läsa dina uppgifter. Läs mera om Kanta här: https://www.kanta.fi/sv/vad-ar-kanta-tjansterna
Psykologer sammanfattar i sin text det som hen och klienten pratat om under besöket och eventuellt de iakttagelser hen gör. Då man skriver en text om ett samtal med en annan person måste man förhålla sig neutral, det vill säga man får inte låta egna känslor och åsikter påverka. Man får inte skriva kränkande om någon.  Man får skriva om hur man uppfattar att klienten beter sig men man får inte besluta något enbart på basen av vad man tror. Du kan be om att få läsa din journal. Man brukar behöva lämna in en skriftlig ansökan om exakt vad man vill ta del av.  Det bästa vore, att du och din psykolog gick igenom dina texter tillsammans så att hen kan förklara användningen av vissa ord eller facktermer. Vissa psykologer går säkert själva i terapi men jag kan inte med säkerhet säga om egen terapi ingår i deras utbildning.
Hälsningar Camilla