Vård
29.03.2019
Hej!
När är det (enligt lag) lovligt för ett barn att själv bestämma om egen vård som t.ex. Vaccination? Kan jag som 15 åring bestämma om jag ska eller inte ska ta vaccin? Eller måste båda föräldrarna också hålla med mig?
Tack L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej
Enligt Valvira (Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården) så har en minderårig person rätt att fatta beslut om sin vård i det skede då det är möjligt med tanke på patientens ålder och utveckling.
Så på basen av det så har du alltså rätt att fatta ditt eget beslut, om du upplever att du tagit reda på så mycket du kan om saken och kan stå för konsekvenserna. I vissa frågor är det ganska komplicerat (t.ex. om det handlar om medicinering vid kroniska sjukdomar) men i detta fall så är beslutet (även om det är stort) inte omöjligt att ändra på sedan om det skulle behövas. Så lagen är på din sida i detta fall.
Kram
Tessi