Mediciner
24.03.2021
Hej! Jag skall inleda en behandling med biologiska läkemedel (infliximab eller adalimumab) jag undrar om dess är farliga eftersom det har konstaterats enstaka cancerfall till följd av dessa läkemedel. Vilka biverkningar finns?Rekommenderas någon av dom mera än den andra? Och sist, kan man fortsättningsvis dricka alkohol fast man är under behandling? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2021
Hej,
Jag tycker först och främst att du skall ta upp dessa frågor med din läkare, eftersom jag inte känner till vilken sjukdom det är som skall behandlas. Men jag kan svara lite allmänt om medicinerna som innehåller dessa verksamma ämnen.
Dessa är alltså verksamma ämnen som finns i mediciner för behandling av t.ex. reumasjukdomar eller kroniska inflammatoriska tarmsjukdomar (t.ex. crohns sjukdom.) Dessa mediciner är används oftast inte för behandling av lindrig sjukdom utan då sjukdomen kräver det - i mellansvåra eller svåra fall. Poängen med medicinerna är att motverka inflammationer - men precis som nästan alla mediciner så har de också biverkningar. Och då måste man i varje enskilt fall ta ställning till fördelarna jämfört med nackdelarna.
Mediciner med det verksamma ämnet adalimumab kan inte direkt kopplas till förekomsten av cancer bland sina användare, men i många av de diagnoser som medicinerna används för att behandla är cancerrisken större - så det är inte nödvändigtvis en följd av medicinerna utan av själva sjukdomen. Däremot står det i bipacksedeln för mediciner med det verksamma ämnet infliximab att det finns en tydligare koppling där - eller att man iaf inte kan bortse från den risken. Av dessa två verksamma ämnen är adalimumab det som ger mindre biverkningar - men som sagt - jag är inte din läkare så jag kan inte avgöra en sådan sak.
Dessa mediciner kan ha en påverkan på patientens levervärden så jag skulle vara försiktig med alkohol - men det är någonting du bör ta upp med din läkare.
Det är ofta skrämmande att påbörja en ny medicinering - men försök komma ihåg att väga för - och nackdelarna mot varandra. Huvudsaken är att du skulle må så bra som möjligt.
Kram,
Tessi