Navelpiercing
19.04.2022
Hej, jag skulle vilja veta när man får göra en navelpiercing. Jag är 12 och undrar hur länge jag måste vänta ?. Har hört att om man har med föräldrar så får man göra det när man är minderårig men när ?

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Man får göra med föräldrars tillåtelse som underårig, men man måste vara minst 16 år.
Den här regeln finns inte till för att man inte skulle tro på att någon yngre än så skulle kunna ta hand om en piercing – regeln finns till för att kroppen fortfarande växer och ändrar mycket i den åldern. Om man skulle ta en piercing i naveln mitt under tillväxt-spurten så finns det en väldigt stor risk att piercingen skulle stötas ut (så att den trillar bort eller bara börjar hänga i jättelite hud) eller att den med tiden skulle börja sitta snett eftersom området ändrar när man växer.
Så om du vill ha en fin navelpiercing som sitter i många år, så löns det att vänta :) Men om du gillar looken så kanske du kunde prova titta om du hittar såna där fejk-navelpiercingar som man liksom klickar eller spänner fast, eller alternativt klistra en ”diamant” där ovanför när du har kortare tröjor.
Kram, Kix
Piercare