Onödig vaccination?
16.01.2020
Hejsan! Jag befinner mig utomlands och ska snart resa till Asien. Jag besökte hölsovårdscentralen idag för att se vilka vaccinationer jag behöver inför min resa och det var klart att jag behövde min tredje dos av twinrix, vilket jag visste, men sen sa läkaren också att jag behövde en till spruta för stelkramp. Min senaste var 2008, boostrix, och han sa det behöver förnyas vart tionde år. Jag ifrågasatte inte det destomera utan tog sprutorna och tänkte allt var ok. Sen när jag började fundera och googla på det hittade jag olika och förvirrande svar, så nu vet jag inte riktigt vad som stämmer eller inte .. allt ifrån att det ska förnyas vart tionde år, till var tjugonde år, och olika faser av vaccineringen om man har fått den tredje eller fjärde dosen etc.
Så min fråga är nu vad det är som egentligen gäller med detta, fick jag en onödig vaccination jag egentligen inte hade behövt? Kan det vara farligt? Är det samma vaccin som hemma trots att det var i ett annat land? Hon som gav mig vaccinen fyllde bara i mitt vaccinationskort på samma ställe som de gjorde hemma, skrev ingenting annat än dagens datum.
Jag fattar jag hade antagligen behövt fråga ner och få allt lite klarare, men jag hade inte förväntat mig den här vaccinen också sänkas blev bara överraskad och sen gick allting så snabbt men han verkade veta vad han talade om, det är ju en läkare trots allt.. blev bara lite osäker när jag började googla själv.
Så snälla red ut det här för mig lite så jag slipper fundera på det! Tack! M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2020
Hej,
Jag känner inte till hur vaccinationsrekommendationerna ser ut i det land där du befinner dig. Här "hemma" hade vi också tidigare samma regler som där - att stelkrampsvaccinet skall förnyas vart tionde år. Men nu har rekommendationerna ändrat här till att om du har basvaccinationen av stelkramp så förnyas den inte längre vart tionde år utan vid behov - som det har varit i långa tider i många andra länder. Här fungerar det alltså så att för fullvuxna personer så ges sprutan inte längre "för säkerhets skull" utan först då den behövs.
Men du kommer knappast att uppleva några problem fast du fick sprutan igen. (förutom ömhet i armen eller små reaktioner på injektionsstället - det är normalt). Här händer det också att man fått stelkrampsvaccinet med kortare intervall än 10 år. T.ex. en person som tagit sin spruta för 7 år sedan och sedan blir biten av en hund eller stiger på en spik - då har de eventuellt fått en ny dos för säkerhets skull. De aktiva ämnena i vaccinet är detsamma trots att vaccinet kan heta någonting annat.
Ingen stress alltså.
Trevlig resa!
Kram
Tessi