Psykolog
07.12.2020
Hej!
Jag har tidigare fått gå och prata till ungdomsstationen Klaara. Nu när jag i höst började studera vid åbo akademi, så är jag mitt i allt tvungen att gå till studenthälsan. Jag har prövat gå till en psykolog vid studenthälsan men klickade inte alls med henne. Jag frågade studenthälsan om jag kan gå till någon annan men det finns tydligen endast 1 där som pratar svenska och resten finska så det fungerar inte heller. Tycker inte det är samma sak att prata med hälsovårdare så som de föreslår åt mig vid studenthälsan. Tycker inte heller det är okej att bara för att man studerar vid universitet som hör under studenthälsan får man inte längre gå till Klaara?! Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.12.2020
Hejsan!
Ledsen att höra att du inte klickat med studenthälsans psykolog, som du säger så är ju nog personkemin viktig när man ska prata med nån på det sättet.
Jag tror orsaken till varför man överförs till Studenthälsan är delvist på grund av resurser, att de ska spridas jämnt över alla. Delvist kan det också vara för att Klaaras åldersgrupp är 13-24 och man är ofta kring 20+ när man börjar studera, men vid magisterstudier blir man oftast klar när man över 24. Så det är kanske tänkt som så att det är smidigare om Studenthälsan tar hand om en från början då, istället för att man ”börjar hoppa” mellan ställen där i mitten. Men det är mest mina teorier om saken :)
Hur som helst, ledsamt om du klickat med den du träffat på Klaara men inte längre kan se hen. Hälsovårdarna vid Studenthälsan har jag personligen erfarit som väldigt trevliga och tillmötesgående, men jag kan ändå förstå vad du menar med att det inte riktigt känns som samma sak.
Men det finns andra alternativ. Du kan vid studenthälsan be om att få en psykiatrikertid, för att utreda om det finns en chans för dig att bli beviljad rehabiliterande psykoterapi från FPA. För det behöver man ha varit i vårdkontakt i över tre månader (det har du ju, du har varit både på Klaara och hos Studenthälsans psykolog), din förmåga till att studera ska vara ”hotad” av mentala problem som du behöver stöd för, och du behöver träffa en psykiatriker två gånger, som ska ge ett utlåtande om din hälsa. Det KAN hända att du behöver någon typ av diagnos också, typ depression eller ångest. Fråga psykiatrikern om det här, hen kommer antagligen att vilja göra en utredning om ditt tillstånd.
Ifall du blir beviljad det här och kan inleda rehabiliterande psykoterapi med FPA-stöd så får du själv välja någon som du tycker känns rätt för dig från en lång lista av psykologer (och du kan byta om personen inte känns rätt). Det finns också olika inriktningar av terapiformer representerade.
FPA ersätter majoriteten av kostnaden för besöken, men du behöver antagligen betala en mindre del av kostanden själv, så här beror det lite på hur dyr psykoterapeuten du besöker är, samt hur ofta du vill/behöver träffa hen. Den här typen av psykoterapi kan man få i högst 3 år.
Mitt tips är att du bokar tid med psykiatrikern för att diskutera vidare om det här. HÄR på FPAs hemsida kan du läsa mera.
Hoppas det löser sig <3
Kram, Kix