Rädd för att bli mördad
24.07.2021
Hejsan.
För att göra en lång historia kort så köpte jag för nån vecka sen en grej på tori.fi, betalade och allt men fick aldrig saken på posten även om jag flera gånger frågat om det blivit skickat, dvs jag blev lurad. Här i veckan kontaktade vi (jag och mina föräldrar) tori och de tyckte vi skulle göra en polisanmälan så det gjorde vi. Vi väntar ännu på besked från polisen angående detta.
Men det är inte problemet. Personen som jag ”köpte” saken av har ju både min adress och min mammas telefonnummer, dvs hen vet var vi bor. Nu är jag jätterädd att personen ska bli arg på oss för att vi polisanmälde, (vi skickade nämligen ett sms till personen innan vi polisanmälde att nu har vi fått nog, men att hen kan betala tillbaka eller så gör vi en polisanmälan följande dag. Vi fick inget som helst svar, och inga pengar heller) söka upp vårt hem och typ mörda mig/oss. Är påriktigt jätterädd för att dö nu, vart ska jag vända mig? Vill inte dö

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.07.2021
Hejsan!
Ledsen att höra att någon försökt lura dig på pengar. Det var bra av dig och dina föräldrar att anmäla!
Du behöver inte oroa dig för att bli mördad. Det är en handling som det nog ska väldigt mycket till för att någon ska utföra. Konsekvenserna för att ha begått ett mord är så stora att det är väldigt ologiskt att någon skulle utföra det över ett mindre lurendrejeri som inte gick vägen. Om du tänker som så här – ett mord innebär många långa år i fängelse, medans det att man blir fast för att ha försökt lura någon på pengar på nätet inte alls ger lika hårda konsekvenser. Så vilket tar man då? Konsekvenserna för det mindre brottet så klart.
Det begås inte många mord i Finland per år, och du är statistiskt helt ur riskgruppen. År 2018 dödades 68 personer i Finland, varav 51 var män. Detta är 1,23 offer per 100 000 invånare sett till befolkningsantalet. Det typiska mordet i Finland ser ut som följande: Två medelålders män som är alkoholiserade, bor ensamma och är utan jobb träffas hemma hos den ena under veckoslutet. De börjar på natten med hög promille i blodet bråka om något, slåss, och den ena råkar döda den andra. Som du hör så är det en heeeelt annan situation än den du är i nu.
Film, serier, och crime-podcasts kan få det att verka som att folk skulle överlägga mord mycket mera och randomiserat än hur verkligheten ser ut. Så du kan nog slappna av! :) Jag hoppas att du får dina pengar tillbaka. Ifall du ändå känner att du behöver stöd och någon att prata med så kan du vända dig till brottsofferjouren, de finns till för att stödja människor som blivit utsatta för brott av alla de slag.
Många kramar, Kix