rädd för människor
15.01.2023
Hej decibel. Jag har typ väldigt svårt att vara nära mycket människor, som då jag är någonstans och det är mycket folk där så börjar jag skaka och bli nervös. Samma sak om jag måste prata inför folk, som t.ex att presentera ett arbete inför klassen, jag skakar jätte mycket och kan inte koncentrera mig. Jag har försökt prata med mina vänner om det eftersom det händer så ofta, men de bara bryr sig inte och säger bara att jag måste sluta vara så rädd för folk. Jag orkar verkligen inte med detta mera för det ger mig bara massa stress, men jag vågar inte gå till kuratorn. Jag vet inte ens varför. Vad ska jag göra?? människoskräckt
my do

Utvecklingspsykologistuderande My svarar
16.01.2023
Hej och vad roligt att du hör av dig! :)
Det är väldigt vanligt att känna sig nervös och ångestfull när man befinner sig runt mycket människor, speciellt när all uppmärksamhet är riktat mot en själv. Det kan kännas jobbigt att gå till en kurator till en början men det kan vara bra att tänka på att kuratorerna finns där för att hjälpa till och att det inte heller är något att skämmas över. Ifall det känns bättre kan du berätta åt en annan vuxen t.ex. en förälder eller lärare och be dem komma med första gången. Det är väldigt bra att du själv ser problemet och vill göra något åt det!
Lycka till!
Med vänliga hälsningar, My.