religion(islam)
23.06.2020
hej hej!
jag har kommit hit efter jag har nått ett så kallat "dead end". Jag har helt tappat kontakten med Allah alltså guden inom islam och skulle vilja bygga upp min tro igen efterson jag helt slutat tro på Gud. Jag vet inte om en gud finns eller inte men jag vet just nu åtminstone att jag vill stärka min tro.
Har ni några förslag hur man inom islam börjar stärka upp sin tro igen eller vilka suror man kan säga för att bli förlåten av Allah? Jag brukar och har aldrig varit så religiös och vet inte direkt hur man ber de fem dagliga bönerna så därför har jag kommit hit.
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
24.06.2020
Hej du som frågar om vägar att stärka tron på Allah.
Allah betyder ju Gud på arabiska. Och profeten Muhammed som stod i centrum av grundandet av islam kände bra till de religioner som redan då fanns kring Medelhavet, speciellt judendomen och kristendomen.
Jag brukar kalla de här tre religionerna för "de tre kusinerna" för de har många gemensamma berättelser.
Ur en religionsvetenskaplig synvinkel som forskar i olika religioner är islam en mycket praktisk religion. Du nämde de fem grundpelarna bönen, allmosorna, fastan, vallfärden och trosbekännelsen. Att göra dem är att praktisera islam. Men som i mötet med vilken religion som helst är det bra att veta mycket. Inte bara det som imamen, prästen, rabbinen eller gurun säger utan vad forskningen säger om våra religioner.
Också inom islam som t.ex. inom kristendomen finns moderna och konservativa och allt däremellan. Ingen religion är perfekt och många vill ha religiös makt istället för att sprida en mild och kärleksfull tro.
Det som är gemensamt för "de tre kusinerna" är möjligheten att ha kontakt med det heliga, med Gud/Allah utan att nån predikar hur du ska göra. I en av Koranens kapitel som kallas sura står det om Allah "Du är närmare än min halspulsåder". I den kristna Bibeln står det om Gud att "I Dig lever vi, rör oss och är till". I judarnas Torah står det om Gud "Jag är den jag är". Och det går att tänka att vi alla är Guds/Allahs barn och barnbarn. Och att det gudomliga omger oss, finns inom oss och mellan oss.
Inom modern islam, judendom och kristendom finns det acceptans för jämställdhet, kvinnor som imamer, rabbiner och präster, tolerans och kärlek till alla medmänniskor oberoende kön och sexuell läggning.
Om du min vän som frågar om att hitta tillbaka till tron börjar med att lyssna inåt och känna att det är gott att finnas till och det är gott att älska Gud genom att prata med Gud - alltså be genom att lyssna på stillheten, hjärtats röst och att ge allmosor - alltså hjälpa medmänniskor och att fasta och fira t.ex. högtiden Ramadan med vänner så är du på god väg i ett gudsnära liv.
Här är en infolänk du kan följa om du vill: https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/islam/islams-grunder.
Lycka till - Monika Pensar