Satans helvet
19.08.2020
vafö måst man stiga upp såhe tidigt på mornan? Föstar int skola att man blir hejlt slut åv ti stiga op typ 6-7 varinda dag å sta tär å gö fysisk sakre hejla dan??! Ja er slut hejlt slut ja orkar int me tokihe jävla bullshit
Ja har två alternativ ti välj åpå å he er att hopp åv skola å byri arbejt eldä sup ner me varinda dag å försök leva me e. Å hu gör man om man hoppar åv eri ba ti fa ti na handledar? Hjälp nan Sluta skallar

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.08.2020
Hej!
Ledsen att höra att du har det tungt i skolan just nu, och att du känner dig trött. Under olika stadier av livet kan vi uppleva att vår dygnsrytm ser lite olika ut. Det finns faktiskt studier som visat att det är så mycket som händer i ungdomars kroppar under tonåren, att vissa presterar bättre om de får sovmorgon. Samtidigt försöker skolvärlden förbereda en för vuxenliv och jobb genom att ge en fasta rutiner och tider. Skoltiderna är också delvist anpassade till samma tider som föräldrarna jobbar, så att de ska överlappa och lämna mer tid till familjeliv och eventuella hobbyer en person kan ha på eftermiddagarna och kvällarna.
Jag tycker det är oroväckande att du känner dig helt slut, så ska det förstås inte vara. Hur många timmar sover du per natt? Du vet säkert redan att sömnen påverkar jättemycket hur man mår, och enligt vissa studier behöver unga människor sova minst nio timmar per natt. Det är också viktigt att varva ner på rätt sätt om kvällarna, för att öka kvaliteten på sömnen. Alkohol till exempel minskar sömnens kvalitet, eftersom kroppen då jobbar med alkoholen under natten istället för att vila upp sig. Därför rekommenderar jag inte att du tar till alkohol för att försöka leva med din trötthet, det kommer bara att göra det värre. Det kan vara frestande att ligga och titta på någon TV-serie eller på telefonen innan man ska somna, men det här är inte heller rekommenderat för att varva ner på rätt sätt på grund av alla intryck man får därifrån, samt det blå ljuset i skärmen. På vissa mobiltelefoner kan man idag lägga en tidsinställning så att det blå ljuset byts mot ett gult mera ögonvänligt ljus efter en viss tid på kvällen, det kan göra det lite bättre. Men om du har nåt helt annat du kan göra för att koppla av som inte har så mycket med en skärm att göra så är det förstås det bästa. Vad brukar du göra om helgerna? Ifall det har varit mycket aktiviteter de senaste helgerna så skulle det kanske vara bra att ta en helt ledig helg där du bara vilar och sover, så du återställer dig. Lite time-out helt enkelt! Förstår att det kan kännas lite trist om kompisarna gör nåt annat kul, men ditt välmående är viktigt, och det är ju inte kul att gå runt och vara trött i skolan.
Det skulle ju vara ledsamt om du hoppade av din utbildning om du har kommit in till något du sökt till som annars intresserar dig. Jag tycker ändå att du ska gå till din handledare och berätta för den personen det samma som du berättade oss, att du känner dig trött och du vet inte hur du ska orka med din skoldag. Förhoppningsvis kan den personen ge dig stöd mera långsiktigt, det är det de finns där för, så tveka inte att prata om det med dem :)
Hoppas att du/ni kommer fram till en lösning, och att du slipper känna dig så trött!
Kram, Kix