Skolpress
14.05.2019
Hej jag undrar om ni har Nå tips mot skolpress nu den sista tiden i skolan? Ja lider av ångest, depression, självskadebeteende, självmordstankar m.m så har ganska svårt i skolan nu just med att orka med, är vid specialundervisningen hela tiden men dom fattar int, ingen fattar. Ha prata me kuratorn också men hon fattar int heller Anonym
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
22.05.2019
Hej!
Mot skolpress är det bra att märka in på en kalender när du har prov, alltså på en kalender som visar månadernas alla dagar. Då blir det synligt för dig och du kan planera in när du ska läsa till dina prov. Många upplever att läx- och provläsning funkar bra då de läser koncentrerat 25 minuter, 5 minuter paus och fortsätter så här. Har du höga krav på dig själv? Om man inte mår bra behöver man sänka kraven på sig själv. Det är jätte bra att du är med på all specialundervisning så att du har en speciallärare där. Har du pratat med din speciallärare om hur du mår? Ibland är det svårt att hitta orden för att beskriva att man inte mår bra och ibland förstår inte den man säger det åt. Kan du berätta åt din speciallärare att du skadar dig själv? Kan du berätta åt någon av dina föräldrar att du inte mår bra eller till nån annan vuxen i din närhet? Det är viktigt att berätta att man inte mår bra så att man kan få hjälp, det är så ledsamt att du känner det så att ingen förstår dig. Skolkuratorn är inte den enda man kan prata med, det finns annan hjälp att få och det är en vuxen i din närhet som ska hjälpa dig att få hjälp.
Självmordstankar är allvarligt, berätta åt en vuxen om det. Om du har gjort det och du inte upplevde att du fick hjälp så berätta igen, eller berätta åt en annan vuxen.
Ångest är ett uttryck för att man inte mår bra, att man har saker på insidan som gör ont och de sakerna är det viktigt att prata om. Ångest är inte farligt, men det är obehagligt att ha. För att hantera ångesten när den kommer är första steget att låta ångesten skölja över dig och andas lugnt för att komma igenom den. Tänk dig att du andas i fyrkant, titta på en fyrkant och börja med att andas in i lugn takt från övre vänstra hörnet tills du kommer till övre högre hörnet. Håll andan tills din blick möter fyrkantens nedre högra hörn, andas sedan ut mellan höger nedre hörn och vänster nedre hörn. Så håller du andan tills din blick möter det övre vänstra hörnet och fyrkanten är sluten. Så här fortsätter man tills ångesten släppt. Jag hoppas du förstår hur jag menar, du kan googla på Andas i fyrkant. Det är viktigt att du övar på den här andningsövningen innan du använder den så att du har hittat en bekväm andningsrytm.
Självskadebeteende är ett tecken på att man mår dåligt, det är mycket viktigt att få hjälp och uppleva att man får förståelse. Mitt råd är att hitta någon vuxen som kan hjälpa dig vidare så att du får hjälp. Ibland kan det kännas som att ingen förstår en, speciellt om man inte mår bra och då är det viktigt att också försöka säga det fastän det kan vara svårt.
Kram, Diana