Slösar bort mina ungdomsår
03.06.2020
Många ungdomar är ute och festar, dricker alkohol, röker osv. Men jag har aldrig någonsin druckit alkohol eller rökt och inte heller varit på många fester. Jag har alltid varit "the good girl" och jag har inte velat göra mina föräldrar besvikna. Jag känner mig delvis lite stolt över mig själv, men också besviken på mig själv. Det känns som att jag "slösar bort" mina ungdomsår och inte tar tillvara på att få vara ung. Jag har hört många äldre säga att den bästa tiden var när man var "ung och dum" och att man ska ta tillvara på den tiden, för man är bara ung en gång i livet. Ofta har de också roliga minnen och historier från när de själva var unga och gjorde "dumma" saker. Men jag kommer ju inte att ha några sådana minnen eller historier att berätta om jag aldrig gör något "dumt", och det blir jag lite ledsen av att tänka på. Jag känner mig ganska tråkig jämfört med många andra i min ålder. Hur ska jag göra för att inte känna mig så tråkig? Tråkiga jag

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.06.2020
Hej!
Bra att du är delvis stolt över dig själv! Jag tycker du ska vara stolt över dig själv. Förstår också vad du menar angående ”besviken” delen. Saken är den att du hinner nog! Du är ung ännu – detta är säkert inte det du vill göra. Men tänk också på att alla de som nu gör ”dumma” saker, de mår också troligen dåligt av det. Det kan ha tagit år för dom äldre att kunna se på händelserna som roliga. Nu säger jag inte att det är så för alla – men det kan vara så för vissa
Som sagt du är ung och du kommer antagligen att göra ”dumma saker” i framtiden, och sen lära dig av det. Du ska vara stolt över dig själv att du inte har druckit eller rökt!
Kanske du kunde fundera över – Vad vill du göra? Vad är det som du tycker är roligt?
Ta hand om dig!
Kram, Ida