streetdance
30.04.2014
Hej! finns streetdance som "på riktigt" typ i u.s.a? och jag skulle vara intresserad att börja med det så finns det någon dansskola (streetdance) i vasa-närpes området? undrande kille

Ungdomsinformatören Lena svarar
08.05.2014
Hej!
I Vasa finns åtminstone dansskolan Kipinä som har ett brett lektionsutbud. Något som du kanske skulle vara intresserad av är tex:
"HIPHOP / LYRICAL HIPHOP / ÄIJÄHIPHOP
Under den här energiska danslektionen går vi igenom olika streetdance stilar och vi tränar muskelkondition ock kropps koordinering. Förutom att dansa koncentrerar vi oss på att lyssna till musiken, rytmen samt att skapa en bra fiilis och uttryckningsförmåga."
eller
"BREAKDANCE
Breakdancens grundtekniker och stegkombinationer utförs på övreplan och på golvet. Vi bekantar oss med break- och streetdansens historia och grunder. Under lektionen utförs även olika muskelkonditions och tänjnings övningar som förutsätts av breakdans. Bra fiilis!"
Kolla deras hemsidor för mera information!
Nu börjar ju terminen vara slut för i år och nya terminen börjar i höst, då kan du anmäla dig till den grupp du är intresserad av.
Streetdance finns nog i USA men allt är kanske inte lika glamoröst och stort som tex step up -filmerna får det att se ut, men visst håller ungdomarna på med det och det ordnas nog tävlingar etc i streetdance. Det ordnas ju tävlingar också i Finland, men då är det främst frågan om FM-tävlingar. Kolla datum och ev. mera information här.
Hälsar ungdomsinformatören Lena