Tänder
01.03.2020
Hej! I lågstadiet slog jag ut en tand, hela tanden kom ut och dom tryckte tillbaks den hos tandläkaren. Men tanden "överlevde" inte eller vad man nu ska säga och har fått sagt till mig att den är död. Det har inte varit något problem med den fram tills nu, då jag ibland får ont i den. Det pulserar å tanden känns typ svullen där bak. Den ömmar om man rör vid den och tycker också den har blivit lite lös och som att den åkt ner lite. Då den tar ont är även tandköttet ovanför lite ömt om jag känner på det. Men sedan slutar det ta ont och den kan vara helt normal i flera dagar eller någon vecka innan den börjar ta ont igen och så är det så en stund. Ingen intensiv smärta dock. Ska jag söka tandläkarvård?
Har fått sakt till mig att jag kommer behöva byta ut min tand mot ett implantat i framtiden, men man gör det tidigast då mane nånting 20 år för att käken inte växt klart innan det. Men om min tand nu ger upp innan det, ska jag gå utan en framtand då eller hur är det tänkt? Har inte rotfylld tand. Sen så funderar jag också på det här med tandställning. Har sneda tänder men har inte kunnat ha tandställning just på grund av den här tanden för den skulle inte klara av en sån påfrestning. Kan man ha tandställning efter att man lagt i implantat. Tänker är inte implantatet ganska stelt fast, lägger man tandställning på en sån tand eller kommer jag behöva gå med sneda tänder resten av livet? tasd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2020
Hej,
Jag tycker absolut att du skall gå till en tandläkare för att få svar på dina frågor. Det finns många "småsaker" som kan påverka de beslut som görs, men eftersom du nu har känningar från tanden/tandköttet så är det nog viktigt att kolla upp vad det beror på, också för att säkerställa att tandläkaren har en plan för hur ni skall göra med tanden längre fram.
Boka helt enkelt en tid till tandläkaren så får man en början på det.
Kram
Tessi