2-takts motor
12.08.2018
Hej! Är intresserad av motorfordon överlag, men speciellt mopeder. Vet dock knappt något om hur en 2 takts motor fungerar på en moped, och tänkte fråga om ni har ngn expert som kan snabbt förklara? Vet ju hur förgasaren ser ut å typ var kolven är å sånt, men hur fungerar allt det hela riktigt? Jaaaag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.08.2018
Hej Jaaag!
Oj hördu, det finns superbra videon på YouTube som förklarar det här - åtminstone på engelska. Kolla tex den här https://www.youtube.com/watch?v=Z6YC3I54so4. Tyvärr råkar ju just ordet 2-takt vara detsamma på tyska, så söker du på YouTube på det så får du bara en massa tyska videon. Men överlag är det här med att kolla instruktions- och informationsvideon när man undrar något helt fantastiskt - så länge man vet ett eller annat sökord på engelska. Har man tur finns det motsvarande på svenska, men klart att det finns otroligt mycket mer bra och pålitliga infomersials, infografer osv på engelska. Och eftersom de är så bra gjorda, så fattar man oftast tex animationerna fastän man inte förstår alla termer på engelska (och så finns ju google translate). Wikihow och andra sajter i den stilen kan också vara till hjälp.
kram, Liselott