50cc omtegistrera till 125cc
22.07.2017
Hej, jag undrar om man kan byta motor på t.ex. Fantic Cabarello 50cc till samma motor som 125cc modellen och sen registrera om den som lättviktare/kevari. Min kompis säger att det inte går, men om man har allt som krävs till 125cc borde det väl gå att registrera den till det 8ch köra lagligt? v0i0

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.07.2017
Hej v0i0!
Vi har fått en del frågor förr om att förändra en moped på olika vis för att den ska gå snabbare och sedan vilja registrera om den som en lättviktare. Då har både besiktningsmän och polis förklarat att oftast går det inte alls, eftersom alla andra delar på mopeden inte alls är konstruerade för högre farter eller större motorer. Deras konstruktion (ramen, stötdämparna, bromsarna osv osv osv osv) håller inte för det, så det blir farligt att köra med dem.
Det heter att en moped eller lättviktare bara får ha orginaldelar eller delar som motsvarar orginaldelar, just för att den inte är gjord för att köra hårdare med än vad "fabriksorginalet" tillåter - och sedan säger Finlands lag att hastighetsbegränsningen för mopeder är 45 km/h, helt oavsett hur hårt den skulle kunna gå att köra med orginaldelar. Att det "nog ser stadigt ut" eller "men den ser ju likadan ut som modellen med starkare motor" räcker inte för att garantera din och andras säkerhet om du trimmar den. Att det är olagligt att trimma eller till och med byta motor handlar egentligen om att man orsakar trafikfara både för sig själv och för medtrafikanter, tex för att du tappar kontrollen över den svaga mopedkonstruktionen om du kör för hårt med den eller för att den helt enkelt går sönder så att det orsakar en olycka. Därför har vi lagar på det och övervakning av poliser, inte för att staten ska håva in pengar eller bara vill bråka med folk.
Hälsar Liselott