Bästa vän
03.03.2021
Hej jag funderar vad jag ska göra. Min bästa vän håller på med något dålit nu och lyssnar inte på mig eller någon annan kompis hon umgås med en kille som är betydligt äldre än henne och hon har känslor för honom. Han är känd för att vara en fuckboy och min vän tror hon har en chans att dom ska bli tsm. Han har gjort sexuella saker på hälgarna med andra brudar när hon inte har varit där och hon vet inget om det för jag lovade en annan att inte säga det. Vi umgås aldrig mera för hon är med honom hela tiden och jag gillar inte honom då han ger mig en undelig vibe (jag är väldigt bra på att känna folks energi och jag gillar inte hans) hennes mamma bryr sig inte och han var till henne igår. Hon har börjat supa mera och skiter fullständigt i då jag försöker förklara att han är inte en bra idé men hon bara kallar mig för saker och att jag inte är hennes mamma. Hon har en tendens att gå för mycket äldre killar och dom går på henne för hon ser väldigt bra ut och jag är rädd att han kommer bara utnyttja henne och sedan lämna henne efter att han har fått de han vill vilket då är sex. Jag har gått igenom dethär flera gånger med henne då hon fått intresse för någon och jag har alltid stöttat henne men jag stöttar inte henne i dethär. Han beteer sig underligt både min pojkvän och jag tycker att han är skumm och en 21åring som börjar umgås med någon som är 16 tror jag inte har bra insikter. Vad ska jag göra? Desperat

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.03.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Fin du är som bryr dig så om din vän! Jag kan förstå om du känner dig klämd i den här situationen och inte riktigt vet vad du ska göra.
Tyvärr så måste jag först säga att trots att du ser att det här inte är bra för din kompis så är hon berättigad att göra egna val och misstag. Om hon väljer att inte ta emot din hjälp just nu så är det inte så mycket annat du kan göra än att bara veta i dig själv att du gjort ditt bästa och att det som händer framöver inte är på ditt ansvar. Jag tycker det är jättebra att du har vågat säga till din vän hur du känner i den här situationen.
Om du vill så kan du också säga till henne att fast du inte gillar hur hon beter sig just nu, så tycker du om henne och vill finnas där för henne ändå. Så om det sen slutar i tårar för hennes del så minns hon förhoppningsvis att hon kan vända sig till dig (om du själv vill det förstås).
Det enda jag kommer på som du ännu potentiellt kan göra är att berätta för henne om de saker han gör på helgerna. Här måste du rannsaka din moral och ditt samvete, fundera över din lojalitet till dessa människor och över vad du själv tycker är viktigast. Är det viktigast att sanningen segrar, att ingenting hålls bakom andras ryggar? Eller är det viktigast att hålla sina löften, och inte säga saker vidare som man hört i förtroende? Det finns inget svart-vitt svar på det här utan du behöver själv komma fram till vilka värderingar du håller högst. Vilket val skulle du själv må bäst av, och varför?
Det kan vara väldigt jobbigt att vara i den situation som du är nu, när man vet mera än vad man får berätta om nåt som rör en nära vän. Det finns också en risk att din vän någon gång i framtiden får veta att du har vetat om de här sakerna men inte sagt något till henne. Såna sår kan vara svårare att reparera i efterhand (speciellt om hon faktiskt skulle bli sårad av killen) jämfört med om du berättar det du vet i ett tidigt skede.
MEN sen som du säger, du har lovat att vara tyst om det till en annan. Jag vet ju inte vem den här ”annan” är eller hur nära ni är, men finns det en möjlighet att du igen kunde tala med den här annan och be om lov att säga? Eller om du bestämmer dig för att berätta oavsett så kan du exempelvis göra så att du säger till den tredje parten att du kommer berätta, men också att du kommer säga det utan att säga vem som sagt vad (om det går att göra så, eller skulle det komma fram i alla fall?).
Som sagt, du måste själv bestämma hur din moral ligger i de här frågorna. Sen är det ju också så att beroende på vilken ”deal” din kompis har med honom just nu så gör han kanske inte helt fel heller i det han gör på helgerna, om de inte är tillsammans ännu. Det beror ju lite på vilken typ av överenskommelse de har. Men om det är nåt som du inte får säga så låter det ju nog som att han går henne bakom ryggen, för varför skulle du annars inte få säga det liksom.
Sen för att reda ut åldrarna eftersom du funderade på det – det är lagligt om din vän är med killen, eftersom hon är över 16. Men, om de har sex så är det ALLTID personen som är över 18 som är ansvarig för det som händer, även om de båda två har varit helt med på att ha sex. Det kan vara bra att veta.
Som jag tidigare nämnde så är fint av dig att bry dig som du gör. Låt det bara inte påverka ditt eget mående allt för mycket, utan kom ihåg att ta hand om dig själv också!
Kram, Kix