Bula ovanför snoppen
29.01.2020
Hej! I förrgår insåg jag att jag hade fått en liten (samma storlek som en ärta typ) bula ovanför min snopp liksom mitt bland pubeshåret. Den är ca. 1 cm ovanför kuken och är varken röd eller sjuk på något sätt, det tar inte heller sjukt att röra på den. Kan detta helt enkelt vara en finne (tänkte den är ju trots allt mitt bland pubeshåret och på ett sådant ställe där man ofta svettas extra mycket) eller är detta något allvarligt och farligt??
17-årig kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2020
Hej.
De flesta små "bulor" och knottror som uppstår vid eller på penisen är helt normala och ofarliga. Oftast är det frågan om talgkörtlar. Ibland kan en talgkörtel bli täppt, eller en hårsäck bli inflammerad och då blir det som en liten finne - precis som du beskriver. Du behöver inte göra någonting alls åt den i detta skede. Undvik att klämma på den eftersom sannolikheten då är stor att den blir irriterad och då blir röd och öm.
Finnar kan uppkomma var som helst på kroppen, och det är inte ovanligt att man får dem vid könet eftersom det produceras mycket talg där. Så inget att oroa sig över. Skulle knölen fortsätta växa och bli oroväckande på något sätt kan du besöka en hälsovårdare eller läkare, men jag tror inte att det kommer att behövas. Sköt din hygien och tvätta området normalt så tror jag att bulan kommer att försvinna av sig själv med tiden.
Kram
Tessi