Cykelregel?
21.09.2017
Hej! Jag undrar om det det finns en ålder för när man inte får cykla på trottoaren längre utan måste cykla på bilvägen? Det finns väl vissa städer som har sådana föreskrifter. Eller är det bara något jag fått om bakfoten?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.09.2017
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till min kompis Malin, som råkar vara planläggare i Vasa och jobbar mycket just med cykelrutter, cykel-regler osv. Hon vet allt som man behöver veta om man cyklar både i stan och på landsbygden, hoppas hon hinner svara riktigt snart!
Hälsar Liselott
Hej igen! Malin hälsar att man får cykla på trottoaren tills man fyllt 12 år, men måste ändå akta så att man inte blir någon fara för fotgängare osv. Finns det ingen trottoar, så ska man cykla på vänster vägren, så att man ser och kan akta den mötande trafiken. På vissa större orter och i städerna finns det vissa trottoarer som har en del enkom för cyklister (brukar vara så att delen för cyklister är ut mot gatan och för fotgängare in mot husen/tomterna. De brukar vara bredare än vanliga trottoarer och då märkas med ett streck längs mitten av trottoaren, ibland till och med med olika typers asfalt eller stenläggning, och med blåa skyltar som som har en cykel på ena sidan och en fotgängare på andra sidan av ett vitt streck. På cykeldelen får vemsomhelst cykla. Tex i Vasa finns vissa sådana här gator.
Hälsar Liselott