Flytningar
08.12.2022
Hej decibel!
Jag har en fråga. Det här har jag inte berättat för någon, inte någon i min familj eller någon av mina kompisar.
Okej så jag har haft flytningar sen 2.8.2022. Det var två dagar innan jag fyllde 13 år. Jag läste på någon svensk sida att man får flytningar första gången några dagar innan man får sin första mens. Så jag var helt inställd på att jag skulle få min första mens. Men den kom alldrig. Nu 4 månader och 6 dagar senare har jag inte fått min mens ennu. Men jag har haft flytningar konstant hela tiden, det kan ha varit borta några dagar men sen har det alltid börjat igen.
Jag undrar bara om dehär är normalt eller inte? Jag skulle helst vila slippa att berätta dethär för min mamma eller pappa! ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2022
Hej,
Det låter helt normalt. Det är säkert möjligt att flytningarna för vissa börjar bara någon dag innan mensen kommer, men för de allra flesta tar det nog längre tid än så. Det finns nog ingen exakt siffra på hur länge det tar mellan att flytningarna börjar tills man får sin första mens, men oftast rör det sig kanske om ett år. Du kan i vilket fall som helst se det som att din kropp utvecklas eftersom flytningarna har börjat, och med tanke på din ålder så är det helt normalt att mensen inte ännu har kommit igång.
Ta ingen stress. Din kropp utvecklas hela tiden och gör allt den kan för din skull.
Kram,
Tessi