Förändrad mens
21.05.2020
Hej!
En längre tid har jag haft mindre mens än vad jag hade under de första åren då jag fick den. Det har hållit på i över ett år nog men jag har inte varit så orolig förr, men nu den här månaden så blödde jag bara en eller två dagar och allt efter det är bara bruna flytningar som jag annars också har haft de sista dagarna. Mängden blod är också betydligt mindre än när jag var i tonåren då jag var tvungen ha andra bindor till natten och att byta regelbundet de första dagarna. Min mens har aldrig heller varit väldigt regelbunden utan datumet flyttar ofta med 3-5 dagar varje månad. Är det vanligt att få lättare mens fastän jag bara just har kommit ur tonåren? Varken min mamma eller syster har det lätt när de får sin mens, så jag tror inte det är något genetiskt med att jag knappt blöder. Jag har en pojkvän som jag har sex med, men jag vet att jag inte har lätt mens för att jag skulle vara gravid eftersom det har pågått så länge och eftersom jag alltid har pms en vecka före mensen som sen försvinner när mensen kommer igång. Jag har försökt leta på nätet men inte hittat nåt svar, så jag hoppas jag kan få lite klarhet här.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2020
Hej,
En av de viktigaste detaljerna för att svara på din fråga skriver du ingenting om, nämligen huruvida du äter p-piller/har ring/spiral eller om ni använder kondom?
Om du har ett hormonellt preventivmedel så är det du beskriver väldigt vanligt. Med många olika metoder av hormonella preventivmedel blir slemhinnan som byggs upp i livmodern så tunn att det gör att blödningarna minskar - eller i vissa fall upphör helt.
Men även utan hormonella preventivmedel så kan det variera mycket från en period till en annan hur mycket man blöder. Om det är någonting du oroar dig över så kan du alltid boka en tid till preventivrådgivningen så kan de kolla upp att allt ser ut som det ska. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi