försenad mens, gravid eller stress?
19.09.2018
Hej. jag är en tjej på 15 år. jag har haft mens i 6 år, och det har alltid vart regelbunden.
24 mars, var jag med en kille, och så myste vi lite , vi tog av oss kläderna osv o han kom på mina trosor. så han kom aldrig i mig, ja hoppa snabbt in i duschen o tvättade mig, och så sprang jag till ungdomsmottagningen för wn dagwn efter piller, och hon gav mig ellaone piller.
och jag fick min mens 10 juni som ja hade räknat, o det bevisar att ja inte var gravid eller? juli och augusti har jag fått samma tid punkt.
men i augusti efter att min mens hade slutat hade det hänt mig en sak som ja stressa sönder mig över , ja var orolig helatiden och hade svårt att tänka på ngr annat så nu i september är min mens 8 dagar senad. och jag har ömma bröst, jag blir yr mår illa och jag får ont i magen alltså mensvärk. men dessa symptom visar om man är gravid också. och jag har läst att de är ovanligt men de finns fåtal som får regelbundna mens under graviditeten och att magen inte blir stor
så min fråga är, är jag gravid? eller är min mens försenad pågrund av mitt stresssjukdom? isf när kommer min mens tillbaka?
oroliggtjej1

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2018
Hej.
Jag tror inte att du är gravid. Det skulle vara väldigt osannolikt med tanke på allt det du skriver. Betydligt mer sannolikt är det att din mens är sen just för att du stressar. Och med tanke på din ålder så är det helt normalt att mensen inte är helt regelbunden.
Sluta stressa över saken. Jag tror att dina symtom beror på att din mens snart kommer. Och de fall du skriver om, där man har blödningar trots att man är gravid är statistiskt väldigt få, och den blödningen är inte lika regelbunden eller riklig som en "vanlig" mens. Ta det lugnt.
Kram
Tessi